Rögle gör bokslut för säsongen 2022-23
Publicerad: 2023-06-05
Rögle BK
Omsättningen den gångna säsongen blev den högsta i Rögle BK:s historia, 190 miljoner kronor. Men Rögle visar ett negativt resultat på 2 miljoner kronor för säsongen 2022-23. Det visar bokslutet som nu är klart.

Den 15 juni håller Rögles årsmöte i Catena Arena. På det årsmötet kommer siffrorna för säsongen 2022-23 att redovisas i detalj. Men en sak de kommer att visa är en rekordstor omsättning på 190 miljoner. Det innebär rekord i reklam- och sponsorintäkter, biljettförsäljning, försäljning i kiosker samt restauranger.

– Vi är otroligt stolta över det. Bara sedan säsongen 2018-19 har vi ökat vår omsättning med nästan 50 procent. Vi har en publik och en följarskara i högsta klass och ett engagemang från partners som är överväldigande. Vi är väldigt glada över det stora intresse som finns för oss och kommer gör allt för att fortsätta växa och engagera fler människor i ett ännu större upptagningsområde, säger Rögles ekonomiansvarig Marina Ide Schultz.

Det nya våningsplanet och möjligheten att ta in fler åskådare gör också kostnaderna större. Hyran har blivit högre och med omvärldens priser har kostnaderna ökat, inte minst elpriset. Det är bidragande faktorer till årets minusresultat.

– Elpriserna påverkar definitivt vårt resultat. Vi har haft upp emot nio miljoner i elkostnader under den här säsongen. Vår hyra har ökat och vi är medvetna om att det tar tid att växa in i en ny kostym. Vi ser alltid långsiktigt och tar lärdom av den säsong vi har bakom oss, säger Ide Schultz.

På personalsidan har kostnaderna ökat i takt med arenan blivit större och krävt en större organisation. Till exempel jobbar 200 personer i Catena Arena under en matchdag.

– Vi har medvetet fortsatt att satsa och är stolta över hur vi växer både på personal- och ledarsidan. Vi är över 600 aktiva barn och ungdomar i vår akademi och har ökat antalet aktiva i både konståkningen och på flicksidan. Det är superroligt, Ide Schultz.

Rögle BK

Ekonomiansvarig i Rögle Marina Ide Schultz

Säsongen 2022-23 är stängd, men redan nu är arbetet för kommande säsong i full gång. Till hösten kommer Rögle också vara representerat av ett damlag.

– Vi växer hela tiden och hela föreningen känner ett engagemang runt damlaget. Vår sportsliga ledning för herrlaget jobbar med de sista pusselbitarna för sin trupp och vi tittar på massa spännande saker runt om i arenan. Vi siktar på ett ännu högre resultat nästa år, säger Ide Schultz.

Koncernen Rögle BK:s bokslut, nyckeltal:

Omsättning: 190 mkr (183,8 mkr 2021-22)

Resultat: minus 2 mkr (15,6 mkr 2021-22)

Eget kapital: 20,6 mkr (22,5 mkr 2021-22)

Rögle BK välkomnar medlemmar till årsmötet som hålls på Loftet i Catena Arena den 15 juni klockan 18.00.

Här kan du läsa vår verksamhetsberättelse från säsongen 2022-23.

Peter Ekholm
Huvudpartners