Ryfors klar för Tampa Bay: ”Det är lite overkligt”
Publicerad: 2021-05-12
Simon Ryfors har gjort klart med en ny klubbadress. Till höstens finns den förre Rögle-centern i Tampa Bay Lightnings organisation. – Det är med stor glädje som jag ser fram emot ett nytt äventyr. Åren här har varit de bästa i mitt liv, både socialt och professionellt. Jag har hela stan och klubben att tacka, säger Ryfors.

Under onsdagen blev det klart att Simon Ryfors lämnar Rögle BK för att fortsätta sin karriär i NHL och Tampa Bay Lightning. Ryfors har gjort fem fulla A-lagssäsonger i Rögle, men kom till klubben redan inför hockeygymnasiet.

– Det är lite tudelat. Jag ser fram emot det här väldigt mycket. Det är ett nytt kapitel och äventyr som jag ser fram emot, säger Ryfors.

Ängelholm har blivit som ”hemma” för 23-åringen.

– Det är lite overkligt, men jag har varit här så otroligt länge och hela organisationen och stan har format mig som person. Ängelholm kommer jag alltid att kalla hem. Jag trivs otroligt bra här. Många härliga människor man lämnar. Det är såklart känslosamt också,

Simon Ryfors debuterade i SHL i den sista omgången av grundserien 2015-16. Sedan dess har han varit ordinarie i laguppställningen och hela tiden tagit utvecklingssteg framåt. Det stora genombrottet kom den här säsongen då han vann SHL:s skytteliga tillsammans med Färjestads Daniel Viksten på 25 mål och slutade sexa i den totala poängligan. Han hade inför säsongen gjort totalt 16 mål under hela sin SHL-karriär. Under säsongen har han också fått debutera i Tre Kronor.

Det är många minnen han tar med sig över Atlanten.

– Det jag kommer ta med mig är resan vi gjort, både individuellt och som lag. Det har varit häftigt. Den här spurten vi gjort i år och gruppen vi hadem det kommer jag aldrig att glömma. Vi ville ha guldet, men vi skrev ändå historia. Det har varit väldigt utmanande att ta de här stegen som vi gjort som lag och att jag fått en stor roll, men samtidigt har det varit väldigt roligt, säger Ryfors.

Ny klubbadress blir alltså Tampa Bay Lightning, som vann Stanley Cup förra säsongen, och som återigen är med och utmanar om titeln.

– Jag känner att deras spelstil passar mig bra. De spelar med hög fart, har en del mindre killar i sin laguppställning och det känns som de är minst konservativa att man ska ha stora killar i NHL. Jag vill spela med fart och ha puckinnehav, säger Ryfors.

Att komma till en klubb som etablerat sig i toppen av NHL ser Ryfors enbart som något positivt, även om det kanske bli lite svårare att få speltid.

– Nu förlorade vi finalen och jag vill vinna i min karriär. Det är inte det enklaste laget att slå sig in i, men jag vill vinna och Lightning är en stormakt i NHL. De har varit ett bra år i många år nu och jag tror klubben har ännu fler framför sig. Spelsättet passar mig bra och jag tror att jag har en bra möjlighet att slå mig in i laget.

Rögles general mananger Chris Abbot är glad för Ryfors skull.

– Det är exakt den här typen av resa vi vill att våra spelare ska göra. Han har gått igenom våra juniorlag, till att bli en bra SHL-spelare till att bli en elitspelare i SHL. Nu har han som 23-åring skrivit sitt första NHL-kontrakt. Vi är väldigt glada för hans skull och den resan han gjort med oss, säger Abbott.

– Tampa är ett lag som värderar hans egenskaper som spelare väldigt högt, hans skicklighet, fart och höga spelsinne. Han kommer passa in bra där.

Kontraktet sträcker sig över kommande säsong. Ryfors åker över i början av september, men redan nu börjar förberedelserna på hemmaplan. Efter sex säsonger i Rögle är sejouren slut för den här gången. Men Simon Ryfors utesluter inte att det blir en återförening längre fram i karriären.

– Mitt mål är att åka över och spela många år där borta. Men man vet aldrig, Ängelholm är hemma för mig, jag har starka band och med klubben och staden. Helt klart kommer jag inte glömma vad Rögle gjort för mig och det är inte omöjligt att vi ses igen.

Se vår långa intervju med Simon Ryfors som Grönt & Vitt gjorde tidigare under säsongen:

Peter Ekholm