Ludvig Larsson till Rögle
Publicerad: 2021-05-19
Nyhet
Rögle har skrivit kontrakt med centern Ludvig Larsson som närmast kommer från Mora IK i HockeyAllsvenskan. Larsson har skrivit på ett tvåårskontrakt.

– Det känns jättebra. Efter att jag hade mitt första snack med Chris Abbott har jag haft en bra magkänsla med Rögle. Jag har kollat på dem under säsongen och tycker att de spelat en väldigt roligt, kreativ, snabb och spelskicklig hockey. Jag har altid haft en bra magkänsla med Rögle, säger Larsson.

Ludvig Larsson återvände till svensk ishockey inför den gångna säsongen och hade en framträdande roll i Mora. Forwarden gjorde 45 poäng (20+25) på 46 matcher och var dessutom assisterande lagkapten i klubben.

– Ludvig hade en jättebra säsong och spelade en stor roll i deras framgångar. Ludvig är en väldig dynamisk tvåvägscenter som kommer bidra med mycket. Han är en bra kille, väldigt smart. Han kommer bli en stor del av vårt lag, säger Chris Abbott.

Efter säsongen 2013-14 åkte Larsson över till USA och NAHL-klubben Lone Star Brahmas. Efter en säsong i klubben gjorde han tre år på Merrimack College och en för Penn State University i NCAA, den högsta collegeligan i USA, och noterades för totalt 70 poäng (33+37) på 130 matcher. I slutet av säsongen 2018-19 skrev han för Binghamton Devils i AHL. Där spelade han också under 2019-20.

– När jag var klar med min gymnasieutbildning stack jag över och spelade juniorhockey i Dallas. Därifrån blev jag rekryterad till en skola i Boston. Jag spelade där i tre år innan jag bytte till Penn State för mitt sista år. Efter det fick jagett AHL-kontrakt och spelade ett år där. Det gick lite halvknackigt så jag bestämde mig för att åka tillbaka till Sverige för en nystart, säger Larsson.

Se en längre intervju med Larsson här:

Fakta: Ludvig Larsson Position: center Skjuter: vänster Längd: 182 Vikt: 85 Moderklubb: Limhamn

Peter Ekholm