Göransson ansluter – klar för tre år
Publicerad: 2024-05-14
RBK HERR
Mattias Göransson skriver ett treårskontrakt med Rögle BK. Han ansluter närmast från Färjestad BK.

Rögles backsida förstärks ytterligare. 29-årige Mattias Göransson är klar för klubben efter tre år i Färjestad. Innan det spelade han två säsonger för Leksand i SHL. Kontraktet är skrivet över tre säsonger, till och med säsongen 2026-27.

– Jag ser Rögle som en bra plats att fortsätta utvecklas på och en klubb som har samma målsättning som mig som spelare, att vinna. Det har alltid varit ett grymt tryck i Catena när man har varit där och spelat och jag ser verkligen fram emot att komma ner och bli en del av den gemenskap och passion som finns i laget och staden, säger Göransson.

Grums-sonen Göransson spelade juniorhockey i Brynäs, men lämnade sedan Sverige för två säsonger i den amerikanska juniorligan USHL. Det blev sedan fyra år i den amerikanska collegeligan NCAA för UMASS-Lowell. Han återvände till svensk hockey och SHL säsongen 2019-20 och har gjort 49 poäng (13+36) på 219 grundseriematcher och tre poäng (1+2) på 31 slutspelsmatcher. Han hjälpte Färjestad till SM-guld 2022.

– Mattias är en stor, stark och skridskoskicklig back. Han är defensivt ansvarsfull och har ett bra första-pass. Han har historisk haft en offensiv produktion som vi önskar att kittla och ta del av i vår miljö. Vi ser fram att få jobba med honom här, säger Rögles sportchef Hampus Sjöström.

Rögletruppen just nu:

Målvakter: Christoffer Rifalk, Arvid Holm (ny från Colorado)

Backar: Mattias Göransson (ny från Färjestad), Ludvig Claesson, Michael Kapla, Lucas Ekeståhl-Jonsson

Forwards: Anton Bengtsson, Dennis Everberg, Rodrigo Abols, Josh Dickinson (ny från MoDo), Brady Ferguson, Felix Nilsson, Linus Sjödin, Albin Sundsvik, Simon Zether, Daniel Zaar, Linus Sandin

Mattias Göransson är klar. Blir det du också!

Skaffa ditt säsongskort redan idag. Du är Rögle. Vi är Rögle.

KÖP SÄSONGSKORT HÄR

Peter Ekholm