Moa Jacobsson första spelare till Rögle Dam
Publicerad: 2023-01-25
Rögle Dam
Moa Jacobsson blir första spelare att skriva på för Rögles damlag som till hösten ska spela i NDHL. Jacobsson har skrivit på ett treårskontrakt med sin moderklubb.

Till hösten spelar Rögle i den svenska andraligan NDHL. Första pusselbiten till det historiska lagbygget är 15-åriga Moa Jacobsson, som blir moderklubben trogen de kommande tre åren.

– Det känns väldigt roligt. Det är coolt att vara en av dem som är först ut att skriva på. Det var kanske inte jag direkt tänkte på när jag var liten, att jag skulle skriva ett kontrakt här, men det känns väldigt roligt, säger Moa Jacobsson till roglebk.se.

Moa Jacobsson har gått igenom hela Rögles akademi och har under hösten varit uttagen till samlingar för det svenska U16-landslaget på tjejsidan. Jacobsson har dessutom spelat TV-pucken vid två tillfällen för Team Skåne. Jacobsson är en spelskicklig back och blir av spelarna som laget kommer byggas runt.

– Det betyder väldigt mycket att klubben gör den här satsningen. Jag har spelat här hela mitt liv och det är roligt att de vill satsa just här så att man som tjej inte behöver flytta långt för att fortsätta spela och utvecklas inom hockeyn, säger Jacobsson.

Nanna Holm Glaas är sportutvecklare för Rögle dam och säger så här om att Moa Jacobsson skrivit på ett kontrakt.

– Det är jätteroligt att hon skriver kontrakt med Rögle eftersom hon är uppvuxen här i klubben. Hon är en av våra äldsta spelare vi har här och det är viktigt att vi börjar med henne. Hon är ett solklart val för oss att ha i damlaget. Både som spelare och person, säger Nanna Holm Glaas.

En längre intervju med Moa Jacobsson kan du ta del av senare under dagen här på roglebk.se

Peter Ekholm