Edström ökade sin produktion när Rögle tog tre poäng
Publicerad: 2019-12-05
Efter match
Han gör sin första SHL-säsong som ordinarie och går från klarhet till klarhet. Då Rögle tog sin första trepoängare på ett bra tag gjorde Adam Edström två assist och utsågs även till matchens lirare i hemmalaget.

Inför säsongen värvade Rögle den storväxte talangen Adam Edström från Mora. Den unge värmländske forwarden har övertygat sen han kom till klubben så här långt och har varit bofast i A-laget. När Rögle tog en efterlängtad trepoängare mot Brynäs under torsdagskvällen, valdes han välförtjänt till matchens lirare i Rögle i en match där han bidrog med två assister.
– Det var på tiden att vi tog tre poäng och jag tycker vi var värda den här segern. Tycker att vi hittade tillbaka till det spelet vi hade i början av säsongen, säger han belåtet efter matchen och nämner en annan bidragande faktor till segern och den spelmässiga uppryckningen:
– När vi spelar på det här viset så får vi ju publiken med oss. De uppskattar inte bara mål och vackert spel utan vår publik jublar även över ett täckt skott eller annat uppoffrande spel. Tillsammans med dem så blir vi som en väldigt svårstoppad maskin och i kväll fick vi laget den känslan.

Med de två assisterna blev han tillsammans med lagkamraten Taylor Matson hela matchens bäste poängplockare. Han nästan fördubblade därmed sin totala poängproduktion.
– Vid första framspelningen vann jag en kamp vid sargen och såg att jag hade mycket yta framför mig. När jag hade passerat blålinjen såg jag att Kevin släpade och passade bakåt till honom. Skönt att se att han satte den, beskriver Edström och fortsätter med sin andra assist:
– Där kom jag in precis innan målet och hittade (Simon) Ryfors som sedan spelade bakåt till Kodie (Curran). Efter det var det en enmansshow från honom. Ett riktigt snyggt mål som även var viktigt i det skedet av matchen.

Nyligen togs den svenska truppen till JVM i Tjeckien ut. Nils Höglander blev som ende Röglespelare uttagen. Adam Edström är dock inte alltför besviken efter att ha ratats.
– Nä, det är jag nog inte trots allt. Visst har det alltid varit en pojkdröm att få spela junior-VM så det hade varit väldigt kul. Samtidigt så har jag inte varit med så mycket i landslagssammanhang så helt överraskande är det inte. Jag var med i en turnering i Ryssland i början av säsongen men sen dess har jag inte hört något från landslagsledningen, säger han och avslutar:
– Jag kräver inte att få en förklaring till varför jag inte kom med. Istället får jag motbevisa här hemma i Rögle att de gjorde fel som inte tog ut mig.

Patric Andersson