Henrysson: "Utvecklingspartnerna är otroligt viktiga"
Publicerad: 2022-09-23
I veckan samlades Grönvit hållbarhets utvecklingspartners för att ta del av strategiarbetet som genomförts under våren och hösten. – För oss är det viktigt att involvera våra utvecklingspartners i detta arbete och deras feedback är viktig för oss, säger Daniel Henrysson GVH

I samband med det första utvecklingsmötet för säsongen 22/23 var fokuset strategiarbetet, men också att tydliggöra kopplingen mellan Grönvit hållbarhet och Rögle BKs Akademiverksamhet. Därför inledde Rögles akademiansvarig, Lotta Vöcks Möller, mötet för att presentera akademins arbete kring hållbarhetsfrågor.

– Exempelvis om barnkonventionen, hur vi i Rögle BK arbetar med ett hållbart ledarskap och hur man jobbar med trygga miljöer i akademin, säger Daniel Henrysson.

I framtaget strategi-dokument för Grönvit hållbarhet står det att föreningen ska jobba med en innifrån och ut-modell.

– Den bygger på att om vi ska sprida goda exempel utåt måste vi också göra det internt. De saker vi gör internt i föreningen ska kunna levereras på ett trovädrigt sätt externt. Jag gick även igenom strategidokumentet för Grönvit hållbarhet som vi kallar “strategi 2022-2025”. Berättade hur vi tänker, vilka grundstenar vi står på och vilka aktiviteter vi har planerat framöver.

Max Persson, från Öresundskraft, var en av dem som var på plats när Grönvit hållbarhets utvecklingspartners samlades.

– Vi tror på att barn och unga mår extra bra av att få vara aktiva och del av en gemenskap, och där är Rögle BK och Grönvit Hållbarhet ett jättebra forum. Dessutom kan alla vi utvecklingspartners bidra med våra egna perspektiv för att utveckla Grönvit Hållbarhet tillsammans. För oss är mål 17 om samarbete och partnerskap i FN:s Agenda 2030 extra viktigt, och då är det bara #tillsammansför17 som gäller, säger han.

Som Strategidokumentet presenterar bygger arbetet inom GVH på de globala målen och med Barnkonventionen som grundsten. Utifrån de tre hållbarhetsdimensionerna har de valt att lägga fokus på främst social- och ekologisk-(miljö) hållbarhet. Där de har valt att fokusera på tre strategiska områden, hälsa, inkludering och miljö.

– Till dessa har vi sedan kopplat aktiviteter som kan anknyta till någon eller några av de 17 globala målen, säger Daniel Henrysson och fortsätter:

– Exempel på aktiviteter är skolsamverkan, föreningsmatchen, partnerskap med Arbetsmarknadsenheten/JOBB23, föreningssamverkan med andra föreningar kring utbildning och aktiviteter och Gröna dagen. Det är även kampanjer och insatser riktat till att skapa medvetenhet kring klimatsmarta val, som att exempelvis ta cykeln till matchen, gratis buss eller information i arenans kanaler.

Fyra möten är planerade under säsongen med två-tre månaders mellanrum.

– Utvecklingspartnerna och övriga partners är otroligt viktiga för att vi ska kunna driva det goda arbetet GVH utför framåt. Utan dem hade det aldrig gått att genomföra, avslutar Henrysson.

Vi välkomnar här med alla våra utvecklingspartners till en ny och hållbar säsong tillsammans med Rögle BK.

Anton Toft