Mingoia stor derbyhjälte i målfest
Publicerad: 2019-01-10
Efter match
Han har nyligen förlängt sitt kontrakt med Rögle till säsongen ut. Under hemmaderbyt mot Malmö firade Rögles forward Trevor Mingoia detta genom att bli matchhjälte när Rögle vann med 6-4 inför en fullsatt kokande Lindab Arena.

Först var tanken bara att han skulle lånas av Rögle från allsvenska Västervik under fem matcher. Fast efter fem poäng (3+2) på de matcherna valde Rögle och sportchef Chris Abbott att förlänga med succéforwarden Trevor Mingoia. Ett beslut som sportchef Abbott inte lär ångra efter att Mingoia tackat genom att bli Rögles matchhjälte i derbysegern (6-4) över Malmö.
Amerikanen gjorde två mål och en assist där det andra målet, som gjordes i spel fem mot fyra och som betydde 6-4, blev ganska matchavgörande. Ett mål som fick den ett fullsatt Lindab Arena att totalt explodera.
– Oj, vilken match detta var. Jag är ganska säker på att jag aldrig har spelat en match med en liknande inramning som det var här i kväll. Redan innan matchen hörde vi publiken in i vårt omklädningsrum. Man fick rysningar redan då och att sen också få äran att vara med och bidra till segern som jag gjorde känns fantastiskt, säger Trevor Mingoia efter matchen och har svårt att dölja sin glädje.

Själva matchen i sig var kanske ingen välspelad historia men det bjöds på många mål och dramatiken kunde ingen klaga på.
Trevor Mingoia håller också med om att det inte var Rögles bästa match på senare tid.
– Det är inte alls så här vi vill spela och och det var ganska kaotiskt ute på isen i kväll. Möjligen kan det ha varit så att alla känslor och matchens stora betydelse gjorde att vi inte fick igång vårt spel. Fast en sådan här kväll kan det kvitta och det är trots allt poängen som räknas.
Hans båda mål (2-2 och 6-4) kom i viktiga skeden av matchen och bar också lite av en målgörares tecken.
– På det första målet söker jag mig in framför deras mål när jag ser att Kodie (Curran) spelar över pucken till (Daniel) Bertov. Jag får en bra touch på Bertovs skott och styr in pucken i ena hörnet. Vid det andra målet har vi bra och snabbt passningsspel i powerplay och jag skjuter direkt på (Mattias) Sjögrens skott. Skönt att se pucken sitta, ler han när han beskriver sitt fjärde och femte mål i Rögletröjan.

Det har verkligen gått fort och succén har blivit omedelbar sedan Trevor Mingoia kom till Rögle. Han vill dock inte sväva iväg allt för mycket trots 5+3 på sex matcher.
– Jag har haft mycket hjälp av mina kedjekamrater, alla övriga i laget samt coacherna. Jag vill tacka alla våra fans också och det känns riktigt bra att kunna ge dem den här segern. Vet hur viktigt det är för dem att vinna över Malmö, avslutar en väldigt nöjd Trevor Mingoia.

Patric Andersson