Samuels mål gav första poängen
Publicerad: 2018-09-27
Efter match
Efter en stark forcering i tredje perioden kunde Rögle ta säsongens första poäng. Backen Samuel Jonsson blev Rögles ende målskytt för kvällen när han kvitterade till 1-1 knappt fem minuter in i perioden och matchen gick till förlängning där Frölunda avgjorde och tog bonuspoängen.

Unge backen Samuel Jonsson hade en blandad kväll när Rögle tog emot Frölunda hemma i Lindab Arena. Han befann sig på isen vid båda Frölundas mål samtidigt som han gjorde hemmalagets enda mål när han kvitterade Frölundas ledning i början av tredje perioden.
– Det var jobbigt vid deras första mål. Vi hade varit inne länge i ett boxplay som vi redde ut. Men fast att vi blev fulltaliga så lyckades vi inte få stopp på Frölundas anfall. När jag till slut fick chansen att lägga ut pucken ur zon så bröt en av deras spelare på volley precis innan blålinjen. Då fick de ett friläge som de gjorde mål på, förklarar Jonsson situationen vid Frölundas 0-1-mål.

Det resultatet stod sig första perioden ut och den andra perioden slutade mållös. I början av tredje hade Rögle bestämt sig för att kvittera och det tog inte många minuter innan pucken låg bakom storspelande Johan Gustafsson i Frölundamålet, ditförpassad av Samuel Jonsson.
– Jag står vid blålinjen och får pucken av Ryfors (Simon). Mitt mål där är mest att skicka iväg pucken på mål och det lyckades. Fast jag tror inte att det hade blivit mål om inte Zaar (Daniel) hade gjort ett så bra jobb med att skymma deras målvakt. Riktigt skönt att se den gå in, säger Jonsson och fortsätter:
– Riktigt synd att det bara räckte till en poäng. Vår tredje period var vår bästa den här säsongen och jag tycker att vi var värda mer i kväll. Vi hade inte studsarna med oss även om vi också slarvade en del.

Han bildade backpar under matchen med rutinerade nyförvärvet Jonas Ahnelöv och det är något han gärna fortsätter med.
– Han är suverän att spela med och det känns tryggt att han vid sin sida. Vi pratar mycket om hur vi spelar och hittar ofta bra lösningar.
Samuel Jonsson har nyss inlett sin andra SHL-säsong och han tycker att det känns bättre och bättre. Steget till seniorhockey har gått förhållandevis smidigt. – Tycker att jag har vänjt mig snabbt och det gjorde jag redan förra säsongen. Det känns som att jag har tagit ett steg till nu och jag känner mig verkligen redo att spela i SHL, säger han.
Nu väntar en vecka utan match för Rögle innan Malmö kommer på besök till Lindab Arena torsdag 4 oktober. Samuel Jonsson ser redan fram emot den matchen.
– Då förväntar jag mig att vi kommer ut hårt från början och tar med oss kvällens tredje period dit. Alla vet ju att det är säsongens roligaste och bästa match och vi kommer att vara redo, hälsar han alla Rögles fans.

Patric Andersson