Utmaningarna stärkte Sund: ”Tog stora kliv framåt i det defensiva spelet”
Publicerad: 2022-08-09
Efter trög start offensivt fick Tony Sund axla en mer defensiv roll i sin första säsong med Rögle. Men efter att ha vuxit in i SHL-kostymen fann han nya dimensioner i sitt spel och vill nu växa ytterligare under sitt andra år i Ängelholm. – Förhoppningsvis kan jag bara fortsätta där jag slutade förra säsongen och bygga vidare på det, säger han.

Hockeysäsongen 2022-23 är en dryg vecka gammal och de tunga träningspassen avlöser varandra i Catena Arena. Rögles finske back Tony Sund är på väg in i sin andra säsong i Ängelholm och börjar komma in i rytmen igen efter sommarledigheten.

– Vi har kört på bra med tester i förra veckan och nu blir det långa ispass där det är ganska hård belastning. Men man börjar komma in i det mer och mer nu och det börjar kännas bättre och bättre. Det är roligt att vara igång igen, säger han.

Tony Sund värvades till Rögle inför förra säsongen som en stabil tvåvägsback med offensiv uppsida. Däremot skulle 27-åringen komma att få en betydligt mer defensiv roll i sin första SHL-säsong. Efter att ha inlett säsongen på blålinjen i powerplay blev minuterna i spelformen färre och färre ju längre hösten led. Istället fick han rikta in sig på att spela boxplay och defensiven blev primärt fokus.

– Som helhet kändes det bättre och bättre ju längre säsongen led. Att komma in i spelet och bli bekväm i laget och i SHL tog kanske lite längre tid än vad jag förväntade mig. Men ju längre tid som gick tycker jag att jag fick ut mer och mer av mitt offensiva spel. Samtidigt hade jag ett stort ansvar defensivt och det är ju tränarna som bestämmer vilket roll man ska ha och då försöker man bara göra det så bra som möjligt, säger Sund.

Den starka andra halvan av säsongen märktes också i statistiken. Sund stod vid grundseriens slut noterad för totalt 16 poäng på 45 matcher. Dessutom var han bäst bland backarna i plus/minus-statistiken med +15 och snittade näst mest istid i laget. Utvecklingen belönades med ett nytt ettårskontrakt och en andra säsong i Rögle. När 27-åringen nu blickar tillbaka på sin utmanande första SHL-säsong kan han konstatera att den utvecklade honom som tvåvägsback.

– Jag tycker att jag tog stora kliv framåt i det defensiva spelet. Jag blev mer bekväm i egen zon och spelade mycket boxplay, jag försökte att vara en pålitlig spelare i den spelformen såväl som i fem mot fem. Som back handlar det mycket om att se till att det defensiva spelet är på ett bra ställe innan man börjar tänka offensivt.

Vilken roll ser du dig själv i kommande säsong?

– Jag känner mig stark i kroppen och har tränat på bra under sommaren hemma i Finland. Förhoppningsvis kan jag bara fortsätta där jag slutade förra säsongen och bygga vidare på det. Jag ska fortsätta följa med upp i anfallen och förhoppningsvis göra lite fler mål. Men framför allt vill jag vara en tongivande och pålitlig back, säger Sund.

På torsdag väntar säsongens första träningsmatch för Rögle när laget åker till östra Skåne för möte med Kristianstad, som ifjol slutade på en sjätteplats i Hockeyallsvenskan. Därefter riktas blickarna mot 18 augusti där det blir ett bekant möte för Tony Sund. Finska Helsingfors IFK kommer till Ängelholm för säsongens första match i Catena Arena.

– Helsingfors är ett topplag i den finska ligan med en av de största budgetarna och har många bra spelare i laget. Speciellt nu med situationen i KHL har de fått några spelare därifrån och kommer hit med ett starkt lag. Så det ska bli väldigt kul att spela mot dem, säger Sund.

BILJETTER TILL MATCHEN MOT HELSINGFORS KÖPER DU HÄR

Joel Nordström