"Det känns bättre för varje dag"
Publicerad: 2017-10-11
Inför match
Han spelade två säsonger där uppe innan flyttlasset gick till Rögle inför den här säsongen. I morgon kväll återvänder backen Craig Schira till sin gamla hemmaarena Coop Norrbotten Arena i Luleå.

– Det ska bli roligt att komma tillbaka. Men konstigt att plötsligt vara motståndare, säger Röglebacken inför torsdagens bortamatch.
När Rögle skrev kontrakt med den 29-årige kanadensaren så ville man ta in rutin, ledaregenskaper och ett vasst skott från blå linjen inte minst i power play. Och även om säsongsinledningen inte gått som planerat så har Schira visat att han är redo att ta den rollen.

Craig leder laget i både vad gäller istid (nästan 22 minuter per match) och poäng (sex poäng på sex matcher) och har en viktig roll i laget.
– Självklart så är vi inte nöjda med vår inledning. Och jag vet att jag har mer att ge, både vad gäller defensiven som ju är min främsta uppgift och som en av ledarna i laget, säger han självkritiskt.
– Men jag tycker att vi jobbar hårt varje dag, har bra attityd och ambition. Det känns bättre för varje dag. fortsätter han.

I lördags tog man en poämg efter att ha förlorat på straffar i Karlskrona.
– Första perioden var inte bra från våran sida. Men de sista två spelade vi upp oss och det tar vi med oss. Då visade vi vad vi vill och kan.
Efter två säsonger i Luleå så är han rätt person att fråga om vad som väntar Rögle i morgon kväll.
– Luleå spelar som vi vill göra. Intensivt och skridskostarkt. De kommer som vanligt att gå ut hårt. Det är viktigt att vi är med från start och inte står på hälarna utan försöker ta initiativet. Och spela en bra bortamatch.

Att komma tillbaka till en gammal hemmarink har han gjort förut, men det var länge sedan.
– Det var i juniortiden. Det kommer att kännas lite konstigt att möta gamla lagkamrater. Men som sagt, framförallt ska det bli riktigt kul att spela match, avslutar han.