Liss kom loss och ordnade islossning
Publicerad: 2018-09-06
Försäsong
Förra säsongens stora succé, Olle Liss, hade så här långt under årets försäsong en nolla i poängkolumnen. Men efter träningsmatchen mot Tingsryd på Tyrs Hov, är den nollan spräckt med besked. Rögle vann med 8-2 och Liss var inblandad i hälften av Rögles mål via två mål och två assist.

Alla Röglefans och även andra hockeyfans i landet känner redan till historien om succén då dalmasen Olle Liss värvades till Rögle från Pantern under slutet av förra säsongen. En säsong som avslutades med att han även fick debutera i Tre Kronor framåt vårkanten.
Inför den här säsongen har därför förväntningarna varit ganska höga men under försäsongens första fem matcher har utdelningen i form av mål och assist ännu uteblivit.

Därför var det så klart en ganska lättad Olle Liss som stod utanför Rögles omklädningsrum i Tyrs Hov efter matchen mot allsvenska Tingsryd.
– Självklart känns det bra nu även om mål och assist inte är allt. Tycker laget inleder matchen bra men sen går vi ner oss lite i andra. Resten blev en lite ryckig match med mycket powerplay, säger han.
Det första målet han gjorde i matchen var inte helt olikt en del av de målen han gjorde förra säsongen och får nog betraktas som ett typiskt Olle Liss-mål. Han hade pucken nere i högra sarghörnet precis på rätt sida om förlängnda mållinjen och drog iväg ett skott ur nästan ingen vinkel alls. Pucken gick via målvaktens arm och in i mål.
– Cam och de andra har sagt åt mig att skjuta mycket mer än vad jag har gjort och det gav resultat i kväll. Alla mål räknas och skjuter man inte så är det svårt att göra mål, säger han och fortsätter angående sitt andra mål:
– Williamsson skjuter från blå och pucken hamnar lös framför mål i närheten av mig. Jag bara sopar in den i tom kasse.

Efter sina båda mål var han även med och spelade fram till Christopher Bengtssons båda mål och var därmed involverad i fyra raka mål från det fjärde till det sjunde målet.
För första gången sen Olle Liss började att spela ishockey så har han varit ishockeyspelare på heltid även under sommaren. Detta är något som har gjort honom gott och som han hoppas ska lyfta hans spel ännu mer.

• Det känns riktigt bra att jag bara har kunnat fokusera på hockey och träning sen förra säsongen tog slut. Förhoppningsvis ger detta resultat längre fram under säsongen när de viktiga matcherna ska avgöras. Som det känns nu kommer jag ha mycket nytta av den träningen, förklarar han.

Det där med Tre Kronor är något som han har fått lite mersmak på. Han var med en bra bit under landslagets förberedelser till VM men gallrades bort när alla NHL-proffs anslöt just innan turneringen i Danmark inleddes.
– Så klart var det jättekul att vara med där och få känna på den nivån. Jag tror även att det kan vara till nytta för mig personligen till den kommande säsongen. Jag kommer att göra allt för att få fler chanser i Tre Kronor framöver också, säger Olle Liss som självklart först och främst fokuserar på Rögle och den stundande intressanta säsongen:
– Våra chanser i SHL tror jag är väldigt goda. Vi har fått in nya killar som har bra fart och jag tror att det blir just farten som är vår nyckel i vinter. Fast jag tycker att vi har andra ingredienser också och vi har en bra grupp där stämningen är jättebra. Allt känns bara positivt än så länge, anslutar Olle Liss.

Patric Andersson