Tyler hjälper Jonas med J20
Publicerad: 2018-05-03
J20
Han har redan hunnit skaffa sig erfarenhet i tre olika länder - nu är det klart att 34-årige kanadensiske coachen Tyler Bilton ska assistera Rögles J20-tränare Jonas Elofsson kommande vinter.

J20:s nye huvudtränare Jonas Elofsson får en ung men redan rutinerad tränare vid sin sida kommande säsong.
– Jag gillar att jobba med unga och motiverade spelare som vill bli bättre varje dag. Jag ser fram emot att komma in i Rögles organisation och gillar klubbens framtidsplaner. Jag tar med mig en hel del erfarenhet och lärdomar från olika duktiga personer jag redan jobbat med, säger 34-årige kanadensaren Tyler Bilton.

Tyler Bilton beskriver sig själv som en riktig hockeyälskare. Han kommer från Penticton som är en stad i Kanadas mest västliga provins, British Columbia.
Tyler började spela ishockey som så många andra ungdomar i hemstaden, som målvakt. Han fortsatte spela upp till och med college innan han la av och blev coach.
Först som målvaktstränare men därefter även som assisterande coach och huvudcoach.
– Jag tycker det är viktigt att känna till alla positioner, säger Tyler.

Som coach har han hunnit med en hel del, bland annat i University of Maine och Connecticut. För fyra år sedan hamnade han i Österrike och Okanagan Hockey Aacademy (för J20 och J18) innan det bar av till Stockholm och Ekerö IK där han i princip gjorde allt under två års tid.
– Jag var huvudtränare för A-lag, J20 och J18 samt U14 och målvaktstränare, säger han med ett leende.
I Rögle blir det inte lika många roller. Dessutom kommer han för första gången att kunna bo ihop med sin svenska fru.
– Min fru bor i Landskrona och jag valde att flytter ner hit för att bo med henne. Jag kontaktade Chris Abbott för att höra om det fanns något uppdrag till mig och nu är jag här! Min frus familj bor i Vejbystrand och är Röglesupportrar så ända sedan vi träffades har jag hört om Rögle. Nu ska det bli kul att jobba i föreningen.

I korridorerna i Lindab Arena kommer han i vinter att springa på en gammal bekant - A-lagsmålvakten Justin Pogge.
– Jag har redan skickat ett mess till honom och berättat att jag också ska vara i Rögle i vinter, säger Tyler med ett leende.
Tillsammans med Jonas Elofsson ska de nu försöka hjälpa Rögles äldsta juniorer att förbereda sig för att ta klivet upp i seniorvärlden.
– Jag och Jonas håller på att snacka samman oss och jag vill inte trampa på några tår. Men min filosofi är att jag vill att spelarna och laget ska ge allt i varje byte oavsett resultat. Det är viktigt att försöka bli lite bättre varje dag.
– Sen är det viktigt att ungdomarna älskar sin idrott. Gillar du att komma till rinken så jobbar du hårt och blir bättre. Det är viktigt att komma ihåg, säger Tyler.