Clang och Kasper uttagna till JVM
Publicerad: 2021-12-08
Idag tog Sveriges förbundskapten Tomas Montén ut sin trupp till JVM i Edmonton och Red Deer. I truppen fanns Rögle-målvakten Calle Clang. Dessutom kommer Marco Kasper spela turneringen för det österrikiska landslaget.

Mellan den 26 december och 5 januari spelas JVM i Kanada. Och för andra året i rad ska Clang och Kasper få representera sina nationer. Rögleduon ser fram emot, det som brukar vara, en av årets häftigaste turneringar.

– Det är skönt. Det var har varit en lång väntat så det är kul att dra igång nu, säger Clang.

– Det ska bli jättekul. Det är jättebra för Österrike att få spela i en så pass bra turnering och möta de bästa nationerna, säger Kasper.

19-årige Clang var med i Sveriges JVM-trupp redan förra året, men fick ingen speltid då till förmån för Jesper Wallstedt (Luleå) och Hugo Alnefelt (nu Tampa Bay Lightning). Även i år får Clang tampas med Wallstedt om speltiden.

– Det är en tuff konkurrens mellan mig och ”Jeppe”. Men det tror jag är bra för både oss och laget. När man får chansen gäller det att visa att man ska spela. Det ska bli ritkigt roligt.

Clang fick stå i en av matcherna under fyrnationsturneringen i Ängelholm i november. Han höll då nollan i 5-0-segern mot Tjeckien.

– Det var skönt att få bevisa för dem att jag kan gå in och stänga en match på internationell nivå också. Det var ett bra kvitto, men samtidigt betyder det inte så mycket när man går in i turneringen. Det gäller att var bra där också, säger Clang.

Även för Kasper väntar andra raka JVM-turneringen. 17-årigen gjorde förra året en assist på fyra matcher för Österrike som hade det tufft i turneringen och slutade sist i sin grupp med noll segrar.

– Det var jättekul att spela förra året. Vi förlorade tyvärr alla våra matcher, men vi ska försöka göra det bättre i år. Vi får se om det blir bättre resultat, säger Kasper.

Marco Kasper är född 2004 och är tillgänglig för JVM i ytterligare två år efter den här turneringen. Den här säsongen har han stått för sex poäng (4+2) på 22 SHL-matcher och sex poäng på (2+4) på åtta matcher i CHL.

Hans Österrike kommer inte möta Sverige, men däremot ställas mot värdnationen Kanada.

– Det ska bli roligt att möta ett lag som Kanada till exempel och få chansen att få visa upp sig i en sådan turnering, säger Kasper.

Clang har den här säsongen stått i sju SHL-matcher för Rögle och noterat en räddningsprocent på 89,2 samt ett insläppta målsnitt på 2,72. I CHL har han stått sju matcher med en räddningsprocent på 89,7 och ett målsnitt på 2,52. Nu ska han försöka vara en ledande spelare för Sverige.

– Vi har ett bra lag och ingredienserna för att ta oss hela vägen. Men sedan gäller det att få ihop det också. Det gäller att vara som bästa i de viktigaste matcherna. Vi har bra chanser och är taggade på att dra igång, säger Clang.

– Det är häftigt. Det är stort medialt intresse. Det är väldigt roligt och väldigt bra att vara med där och se hur det är på den stora scenen.

Rögles assisterande sportchef Hampus Sjöström är dessutom uttagen som Team Manager för Juniorkronorna.

– Ett ärofyllt uppdrag naturligtvis, säger Sjöström.

Calle Clang och Marco Kasper kommer missa matcherna i mellandagarna för Rögles del. Notera att Rögle-backen William Wallinder och forwarden Linus Sjödin inte togs ut i truppen.

Peter Ekholm