Sjödin draftad till slut: "En riktigt häftig känsla"
Publicerad: 2022-07-08
Rögle-forwarden Linus Sjödin fick vänta länge. Men till slut valdes han i NHL-draften i Montreal av Buffalo Sabres. – Det trodde jag inte. Jag satt och väntade och så bara dök mitt namn upp, säger Sjödin.

Redan förra säsongen var forwarden Linus Sjödin tillgänlig att väljas i NHL-draften. Han översågs då, men i 2022 års draft valdes han i den sjunde och sista rundan som nummer 211:e spelare totalt av Buffalo Sabres.

– Man tänkte lite på det förra året, men i år gick man in med inställningen att det var 50/50 och jag hade inte för stora föväntingar. Jag visste att jag hade ögonen på mig. Nu när man blir draftad så är det bara en riktigt häftig känsla.

Sjödin har gått hela vägen från Rögles ungdomslag till ordinarie i A-laget. Förra säsongen tog han en fast plats i truppen och noterades för elva poäng (5+6) på 49 SHL-matcher. Efter säsongen blev han uttagen i den trupp som ska spela JVM i Edmonton i början av augusti. Nu är han också en NHL-draftad spelare.

– Jag har hört att Buffalo haft koll på mig så tidigare. Det är Intressant. Jag har ju sett att de har många unga på gång så det blir roligt. Jag har inte så jättebra koll på dem annars. men det verkar bra. Jag är nöjd, säger Sjödin.

Peter Ekholm