Familjen Brännborn fortsätter sin satsning på Rögles ungdomar
Publicerad: 2021-10-15
Familjen Brännborn fortsätter stötta Rögles ungdomssektion. Innan matchen mot Färjestad den 16 oktober kommer familjen Brännborn dela ut 100 000 kronor till Rögle BK:s ungdomsverksamhet och flicksatsning.

Familjen Brännborn har under många år varit en av Rögles största partners. I våras instiftade Inga och Rune Brännborn priset Granitpucken som kommer delas ut under en 30-årsperiod. Nu kommer nästa steg. Under en tioårsperiod kommer familjen Brännborn att stötta specifika projekt och utvecklingsmöjlighet för Rögle BK:s pojkar, flickor och juniorer med 100 000 kronor per år.

– I mitt långa yrkesliv har jag sett värdet av unga medarbetare och försökt att uppmuntra dem så mycket som möjligt. Och vi har sett många skolungdomar utvecklas inom Brännborns-företagen. Mitt stora intresse för Rögle gör att jag också där vill vara med och stötta barn och ungdomar, säger Rune Brännborn.

Satsningen på Rögles ungdom har instiftats av Inga och Rune Brännborn för att stärka motivation, skänka inspiration och utöka Rögles jämställdhetsarbete. Årets bidrag kommer Rögle investera i två spår; acceleration av flickhockey samt kostlära.

– Rune Brännborn och hans familj har varit en viktig partner och en stor supporter i ett halvt sekel. Satsningen med att fortsätta utveckla vår ungdomsverksamhet är den andra delen i familjen Brännborns fantastiska engagemang för klubben. Vi är otroligt tacksamma. Det här ger oss ytterligare verktyg att utveckla vår akademi, säger Rögles klubbdirektör Daniel Koch.

FLICKHOCKEYN I CENTRUM

Rögle BK vill fortsätta sin etablering av flickhockeyn i regionen. Redan har antalet hockeyspelande tjejer utökat, men Rögle BK vill ha fler för att på sikt kunna bygga upp en organisation från flickor, juniorer till ett damlag. Satsningen gör det möjligt för Rögle att vara mer aktiva i sin rekrytering genom till exempel besök ute på skolor i Ängelholms-området.

– Drömmen är att Rögle i framtiden skall ha ett damhockeylag som är med och kämpar i yttersta eliten, precis som A-laget och juniorlagen gör i dag. Det är en dröm som är värd att satsa på, säger Rune Brännborn.

– Vi ser fram emot att välkomna fler tjejer till oss. Vi vill skapa lika goda förutsättningar i vår förening för både pojkar och flickor, säger Rögles akademiansvariga Lotta Vöcks Möller.

Kostläran är ett område som Rögle BK sett ett stort värde i att utbilda i kostens effekt på både skola och idrott. Satsningen innebär att våra juniorer har fått möjlighet att utvecklas i sin idrott. Redan genomförde J18 och J20 en utbildning i både praktik och teori med dietisten Anna Hamilton.

Se mer om utbildningen här

Rögle har också utvecklat sin kost och meny för klubbens spelare. Hockeygymnasiet serveras varje morgon en rejäl frukost för att orka med kraven av att vara en elitidrottare samt en bra skolelev. På eftermiddagarna ges alla klubbens barn och ungdomar chansen att äta ett näringsrikt mellanmål i anslutning till sin träning.

Checken kommer tas emot innan matchen mot Färjestad den 16 oktober.

– Jag har i flera årtionden tillsammans med Jan Roth sett så många hemmamatcher jag kunnat. Och det har varit ett stort nöje att åka i väg på många bortamatcher. Det är detta intresse som är grunden till vår satsning. När nu Rögle satsar på Flickhockey känns det naturligt att vara med i den satsningen, avslutar Rune Brännborn.

Rögle BK