Efter match: Örebro - Rögle 2-3
Publicerad: 2021-09-11
Efter match
Rögle vann SHL-premiären borta mot Örebro. Slutresultatet blev 2-3 efter mål från Tyler Kelleher, Adam Edström och Ted Brithén.

SÅ VAR MATCHEN

Rögle fick en smakstart på SHL-premiären. Redan efter fyra minuters spel öppnade Tyler Kelleher målskyttet och gjorde därmed sitt första SHL-mål i Rögletröjan. Amerikanen kom fri efter en smart passning från Ryan McKiernan och placerade in pucken längs isen. Endast tre minuter senare utökade Adam Edström till 2-0 genom att trycka in en retur framför mål. Brady Ferguson stod för framspelningen den gången. Örebro reducerade kort därpå genom Kristian Näkyvä och Rögle gick in i första pausvilan med en uddamålsledning.

Trots överläget blev Rögle tillbakapressade stora delar av första perioden. I den andra perioden var det istället ombytta roller och bortalaget skruvade upp tempot. Det skulle också resultera i ett tidigt mål när Ted Brithén satte 3-1 fint framspelad av Dennis Everberg och Adam Tambellini som stod för förarbetet. Målet blev periodens enda.

Örebro tog tillbaka taktpinnen under inledningen av den tredje perioden. I powerplay fick de också nätkänning när Rodrigo Abols styrde in pucken framför mål. Däremot var Emil Larssons klubba över ribban innan dess och målet dömdes bort. En stund senare var pucken inne på nytt för Örebro, ett mål som skulle stå sig och Kristian Näkyvä gjorde sitt andra i matchen. Men nörmre än så kom inte hemmalaget och Rögle tog tre viktiga poäng i premiären.

{!A}

SPANING 1 - SMAKSTART FÖR NYFÖRVÄRVEN

Tyler Kelleher kom till Rögle inför säsongen efter två SHL-säsonger med Oskarshamn. Forwarden fick en smakstart med sitt nya lag när han öppnade målskyttet för Rögle säsongen 2021-22 redan efter fyra minuters spel. Ryan McKiernan, ny från Eisbären Berlin, stod för den mycket fina framspelningen och noterades för en poäng i sin SHL-debut. Skön start för Rögles två nordamerikanska nyförvärv med andra ord.

SPANING 2 - EFFEKTIVITET NYCKELN TILL SEGER

Det var inte mycket till premiärnerver i de båda lagen, som direkt kom ut med högt tempo i benen. Örebro pressade tillbaka Rögle långa stunder i första perioden, ändå var det Rögle som var i ledning från start till mål. Bortalaget var kliniska i de avgörande lägena och gjorde mål på de chanser som dök upp.

FRÅN OMKLÄDNINGSRUMMET

Adam Edström

Christoffer Rifalk

**SÅ SA TRÄNARNA **

{!B}

Örebro–Rögle 2-3 (1–2, 0–1, 1-0)

Första perioden: 0–1 (4.01) Tyler Kelleher (Ryan McKiernan, Erlend Lesund), 0–2 (7.08) Adam Edström (Brady Ferguson, Anton Bengtsson), 1–2 (11.47) Kristian Näkyvä (Emil Larsson, Rasmus Rissanen).

Andra perioden: 1–3 (4.17) Ted Brithén (Adam Tambellini, Dennis Everberg).

Tredje perioden: 2–3 (13.46) Kristian Näkyvä (Robert Leino, Miikka Salomäki).

Skott: 26–22 (10–8, 7–12, 9–2).

Utvisningar: ÖHK 3x2. RBK 1x2.

Joel Nordström, Peter Ekholm