Des Moroney har avlidit
Publicerad: 2018-02-11
Rögle BK
Rögle BK och hockey-Sveriges har sorg. Färgstarke kanadensaren Des Moroney, spelande tränare i det Rögle BK som vann två seriesegrar i rad och gick upp i högsta serien på 60-talet, avled natten mot söndagen.

När Gösta ”Pollenkungen” Carlsson inledde sin storsatsning i Rögle på 60-talet var kanadensaren Des Moroney en av de första och viktigaste värvningarna.
Efter två säsonger i först Fagersta och därefter Leksand lockades Des Moroney till skånska Rögle BK inför säsongen 1964/65 som då spelade i division 3.

Den tuffe kanadensaren blev spelande tränare i Rögle BK som blev en segermaskin. Man vann samtliga 18 seriematcher och avancerade till näst högsta serien, division 2. Des Moroney vann skytteligan med 51 gjorda mål.
Satsningen fortsatte och Des Moroney ledde ett stjärnspäckat Rögle som även vann division 2 och kvalade sig upp i högsta serien.

Därefter lämnade Moroney Rögle BK men har för alltid satt ett oförglömligt avtryck i vår förening.
Des kom till Sverige 27 år gammal och spelade tills han var 43 år i olika svenska klubbar.
Han stannade i Sverige efter karriären och blev senare svensk medborgare. De sista åren bodde han i skånska Skivarp.

Des Moroney skulle ha fyllt 83 år nu på torsdag men somnade in med sina närmsta runt omkring sig natten mot söndagen uppger flera medier.
Des Moroney lämnar efter sig sin fru Margaret, döttrarna Kelly och Caroline, sin son Peter och två barnbarn.
Våra tankar går främst till Des Moroneys familj och närmsta vänner.

Rögle BK