Rögletränare får jobb i NHL-klubb
Publicerad: 2019-08-05
Rögle BK
Tyler Bilton, assisterande tränare i Rögle J20 lämnar klubben. Den 35-årige kanadensaren har tackat ja till ett jobb som scout för NHL-laget Arizona Coyotes.

– Vi önskar Tyler Bilton lycka till när han nu får chansen att förverkliga en dröm och målsättning att få jobba i en NHL-organisation. Vi vill också tacka Tyler för hans hårda arbete, passion och professionalism som han bidragit med i vårt J20-program, säger Rögles sportchef Chris Abbott.

För Tyler Bilton är uppdraget i Arizona Coyotes en dröm som går i uppfyllelse – men han var kluven när han skulle ta beslutet:
– Även om det är ett drömjobb så var det här inget enkelt beslut. Jag stortrivs i Rögle BK och har verkligen våndats över beslutet. Jag känner dock att jag inte kan tacka nej till en sådan chans. Jag är oerhört tacksam för att Rögle gav mig chansen och jag är överväldigad över hur väl mottagen jag blivit i hela organisationen, sport, kontor, restaurang och driften. Det har varit en spännande och lärorik säsong och jag ser fram emot att följa klubbens fortsatta utveckling, säger Tyler Bilton.
Tyler kom till Rögles J20 inför förra säsongen. Dessförinnan hade han bland annat haft coachinguppdrag på college i USA, i Österrike och Ekerö. Tyler lämnar Rögle omedelbart för att den här veckan vara på Hlinka-turneringen för J18-landslagen för Arizonas räkning.
– Jag kommer tillbaka senare i månaden för att slutföra vissa saker, säger Tyler.

För den sportsliga ledningen handlar det nu om att hitta en ersättare som kan hjälpa huvudtränare Jonas Elofsson i J20.
– För varje tillfälle som vi lyckas hjälpa en spelare eller coach att nå sina drömmars mål så behöver vi hitta en ersättare. Vi har påbörjat processen med att hitta en ersättare för Tyler och ser fram emot den utmaning vi har framför oss, avslutar Chris Abbott.