Rögle BK skriver kontrakt med back
Publicerad: 2020-05-05
Nyhet
Rögle BK har gjort klart med en ny back. 24-årige Lucas Ekeståhl Jonsson från Färjestad har skrivit på ett tvåårskontrakt med Rögle BK. ”Han har en enorm potential”, säger Rögles sportchef Chris Abbott.

På tisdagen blev det klart, Lucas Ekeståhl Jonsson lämnar Färjestad efter en säsong för spel i Rögle. Sportchef Chris Abbott är mycket nöjd efter att den offensivt skicklige backen skrivit på kontraktet med den skånska SHL-trean.
– Lucas är en mycket bra skridskoåkare, rörlig och offensivt lagd back med en mycket spännande karriär framför sig. Vi har följt Lucas i ett par år nu och vi tror att hans spelstil kommer att passa perfekt i vårt system och hur vi vill spela ishockey, säger Chris.

Lucas är bara 24 år men har redan hunnit samla på sig en hel del erfarenhet från spel i olika ligor. Genombrottet som senior kom i moderklubben Björklöven, efter det första hela året i allsvenskan valde Lucas bort SHL-locktoner och flyttade istället till finska TPS där han svarade för två starka säsonger i den finska ligan innan det blev Färjestad och debut i SHL förra säsongen.
Nu går flyttlasset vidare till Skåne och Rögle:
– Rögle kom in sent i bilden men efter att ha snackat med Chris (Abbott) och Cory (Murphy) fick jag en grym känsla för organisationen. Hur de utvecklar spelare, hur de ser på mig och den roll jag skulle kunna få. Mitt mål är att bli en toppspelare men det är upp till mig att visa att jag är värd det förtroendet, säger Lucas.
Att få publiken i Catena Arena i ryggen är något han ser fram emot:
– Jag mötte Rögle för första gången i min karriär på bortais förra säsongen och det var verkligen som killarna hade varnat mig för, att det är den tuffaste bortamatchen med ett grymt publiktryck. Det handlade om mer än hockey de första tio minuterna, säger han och skrattar.
Chris Abbott avslutar:
– Lucas är en smart spelare, jag är imponerad över hur mogen han är och jag vet att han vill utveckla vissa delar i sitt spel så han kan ta nästa steg i sin karriär.
Kontraktet med Rögle BK är på två år, över säsongen 2021/22.

Fakta/#16 Lucas Ekeståhl Jonsson
Född: 25 mars 1996 i Stockholm
Längd/vikt: 186 cm/82 kg
Position: Back
Skjuter: Vänster
Tröjnummer: 16
Moderklubb: IF Björklöven
Landskamper: Inga A, 9 U17
Draftad: -
Karriär: Moderklubben är Björklöven men fick sin juniorutbildning i Modo. En offensiv back med stark poängproduktion. Återvände till moderklubben som sistaårsjunior och klev in i seniorhockeyn. Efter en stark säsong som förstaårssenior i allsvenskan lämnade Lucas för finska TPS och två bra säsonger i finska ligan innan han inför förra säsongen återvände till Sverige men då SHL och Färjestad.
Aktuell: Har skrivit på ett tvåårskontrakt med Rögle, över säsongen 21/22.