"Jag gillar att göra mål"
Publicerad: 2018-07-12
A-lag
OS-uppdraget för Kanada gjorde att han fick smak på att spela på en större rink. Nu ser Rögles senaste nyförvärv, 26-årige kanadensaren Christian Thomas fram emot sin första hela säsong i en europeisk rink.

– Jag var med och spelade två turneringar för Kanada i Europa, Karjala Cup och Spengler Cup på stor is, innan OS. Och jag gillade det, det verkar passa mig väl. Jag är en bra skridskoåkare och kunde utnyttja ytorna, säger Christian Thomas.
– Jag ska erkänna att jag vet inte så mycket om Rögle eller den svenska ligan. Jag har försökt göra en del research så lite har jag tagit reda på. Men jag ser fram emot att få göra något nytt i min karriär och ser det som en mycket intressant möjlighet, fortsätter han.

Den 26-årige kanadensiske ytterforwarden är född och uppvuxen i Toronto och han har sin bas där även nu över sommaren men är van vid att flytta runt. Under sina sex år som proffs har han hunnit representera tre olika NHL-klubbar samt spelat i sex olika AHL-lag.
I vintras skrev han på ett ettårskontrakt med Wilkes-Barr/Scranton Penguins - anledningen var att han såg en möjlighet att få spela OS för Kanada. Och drömmen gick i uppfyllelse – Christian var med hela vägen fram till turneringen i Sydkorea och kunde återvända hem med ett OS-brons runt halsen.
– Att få vara med och representera ditt land i ett OS är det mest fantastiska jag upplevt. Det var mycket speciellt och ett fantastiskt minne, säger han.

Att dessutom komma hem med en OS-medalj gör inte saken sämre. Och dessutom något att skryta med för sin pappa, Steve Thomas, som under 20 år tillhörde en av ligans absolut bästa anfallare.
– Pappa har haft en mycket bra karriär och den är svår att matcha. OS-medalj har han dock aldrig tagit så där vinner jag. Kanske kan jag ta med något hem från Sverige också som han inte har, säger Christian och skrattar.

Christian har under hela sin karriär varit en stabil målskytt – faktum är att han ofta landar på fler gjorda mål än assist när säsonger ska summeras.
– Jag gillar att göra mål. Jag är ganska bra på det också. Jag är liten men en rätt bra skridskoåkare också och gillar att skjuta. Jag hoppas fortsätta med det och hjälpa Rögle i vinter, säger han.
Innan han skrev på för Rögle hade han flera samtal med Rögles sportchef Chris Abbott. Och han gillade vad han hörde:
– Man har haft några tuffa år men jag har förstått att det är en klubb med hängivna fans och bra stöd. Chris pratar om att ta nästa steg och jag vill gärna vara med och hjälpa till att lyckas, säger han.
– Jag ser verkligen fram emot att komma över och träffa lagkamraterna och sätta igång, avslutar han.