Sjögren: "Vi föll in i ett hetsigt spel"
Publicerad: 2020-01-25
Efter match
Catena Arena var fullsatt och matchen hade retrotema med ett hemmalag iklätt matchtröjor från slutet av 70-talet. Rögle fick också en bra start men det var ändå gästerna som vann med 1-4 och lagkapten Mattias Sjögren var väldigt besviken efter matchen.

Inför ännu en utsåld Catena Arena var förväntningarna stora inför matchen mot HV71. Fast retrotröjor och en bra start (1-0 efter drygt tre minuter) till trots var det smålänningarna som tog alla tre poängen och vann med 1-4.
– Efter vårt ledningsmål hade vi bud på fler mål. Fast vi fick aldrig in tvåan och efterhand fick HV71 mer och mer energi och för oss blev det motsatt effekt, säger lagkapten Sjögren och utvecklar mer:
– Vi föll in ett hetsigt spel med slarviga passningar och puckar som studsade hit och dit. Fast det ska inte behöva se ut på det viset och det är lite svårt att peka på varför det blev så.

Matchen var ryckig med mycket utvisningar och många långa sekvenser i powerplay för båda lagen. I slutet av första perioden tvingades Rögle till spel tre mot fem men lyckades reda ut den "stormen" och blev fulltaligt i början av andra perioden. Trots detta behöll ändå HV71 initiativet i spelet efter det och Rögle hade svårt att skapa något.
– Jag trodde att vi skulle få lite energi i laget när vi klarade det där tre mot fem-läget men istället spelade vi sämre efter det, berättar Sjögren och fortsätter om det egna lagets spel i numerärt överläge:
– När de får ett matchstraff i mitten av andra och vi får spela fem mot fyra i fem minuter så bör vi självfallet göra mål där. Fast då kändes det istället som att vi gick ner oss och tappade tempo ännu mer.

På senare tid har Rögle verkligen varit mycket upp och ner. Stabiliteten är som bortblåst och laget varvar vinster och bra spel med förluster där spelet haltar betänkligt.
– På senare tid har det sett ut lite som matchen i dag gjorde. Det pendlar för mycket i kvalitet. Det är så enkelt som att vi måste hålla oss inom ramarna och inte vika av från vår gameplan. När vi gör det så kan det tyvärr se ut som det gjorde stundtals i dag och även en del matcher på senare tid. Mycket handlar nog om individuella saker när vi inte gör det vi har kommit överens om innan, försöker Sjögren förklara och blickar fram mot en matchgles vecka:
– Kanske kan det vara bra på ett vis att det inte är match på ett tag nu. Vi får chansen att träna lite och komma ihop oss igen. För att få den stabilitet vi önskar så gäller det att vi litar på varandra och att vi förstår att vi är ett riktigt bra lag när alla drar åt samma håll, avslutar kapten Sjögren.

Patric Andersson