Försenad prisutdelning för AIA:s Årets junior
Publicerad: 2020-08-05
Årets junior
Egentligen skulle han prisats redan i sista grundseriematchen i mars i en fullsatt Catena Arena - men coronapandemin kom emellan. På onsdagen kunde dock supporterföreningen AIA dela ut sitt pris Årets junior 2019-20 till backen Samuel Johannesson.

– Det är en stor ära att få det här priset och känns extra fantastiskt att det är fansen som utsett mig och tycker jag gjort en bra säsong, säger Samuel Johannesson efter att ha uppvaktats av delar från AIA:s styrelse efter onsdagens träningspass.

För tionde året i rad uppmärksammar Angel Island Army Rögles juniorverksamhet genom att utse Årets junior. Normalt sett så delas priset ut i sista grundseriematchen för säsongen men det här året är inget vanligt år. Sista matchen hemma mot derby spelades inför tomma läktare och istället tog AIA chansen att dela ut 2019-20 års pris på onsdagen utanför Catena Arena. Förutom AIA:s ordförande Rasmus Holm var styrelseledamöterna Jenny Karlsson, Thomas Andersson och Jesper Fröidh med och delade ut priset som är en stilig klocka från Rydbergs Ur.
– Det är en kille som alltid kämpar och som är stark och visar att han vill ta en plats i A-laget, en kille som visar framfötterna och det är det vi söker hos våra juniorer, säger AIA:s ordförande Rasmus Holm om pristagaren.
Samuel Johannesson fick sitt stora genombrott förra säsongen. Den spelskicklige backen inledde säsongen i J20, var med och tränade med A-laget under hösten och när han fick chansen att spela så tog han den. Han fick stort förtroende under andra halvan av säsongen och skrev A-lagskontrakt som gäller över säsongen 2021-22. Samuel har klättrat på rankingen inför NHL-draften som ska genomföras i oktober.

I kriterierna för att bli Årets junior ingår bland annat positiv hockeyutveckling under säsongen och ett stort Röglehjärta. I juryn sitter AIA:s styrelse. Förra året fick Nils Höglander ta emot priset.
Så här lyder AIA:s motivering:
”Årets junior började sin resa i Rögle 2015 i U16 och gick upp i A-laget ifjol. Denna säsongen fick han chans att verkligen visa upp sig efter att laget blivit skadedrabbat och som han tog den! Han har skrivit A-lagskontrakt, gjort sitt första SHL-mål och tagit en fast plats i kedjan. Hallänningen har vunnit våra skånska hjärtan med sitt mogna och orädda spel där han ger allt för laget varje match”.