Sörensens första i Rögletröjan
Publicerad: 2019-10-19
Efter match
Efter några matcher i Rögle sen återkomsten fick då Nick Sörensen äntligen spräcka sin målnolla i hemmasegern mot Skellefteå. Målet som betydde 3-0 kom i powerplay och avgjorde mer eller mindre matchen.

Nick Sörensen har haft en lite tung inledning i Rögle sedan han kom tillbaka till klubben. Vid förra matchen mot Färjestad kom dock hans första poäng via en assist på Leon Bristedts mål. I segern över Skellefteå på lördagseftermiddagen upprepade han den proceduren då samme Bristedt gav Rögle ledningen med 1-0 i början av matchen. Fast i den här matchen nöjde sig inte Sörensen med att vara den som spelar fram. När Rögle fick ett powerplay vid ställningen 2-0 en bit in i tredje perioden betalade Leon Bristedt tillbaka då han spelade fram Sörensen vid bortre stolpen som inte gjorde något misstag.
– Pucken gick väl inte direkt på ett snöre men Leon lyckades hitta mig vid bortre stolpen och jag lyckades få in pucken via deras målvakt. Det var så klart skönt och jag skulle ljuga om jag påstod att jag inte har väntat på det målet, ler Sörensen och fortsätter att utveckla om matchen i stort:
– Det var en väldigt bra match mellan två bra lag. Till skillnad från uppe i Karlstad senast så bjöd vi inte på något i dag. Skönt att vi kunde studsa tillbaka efter den matchen. Vi vill vara ett lag som kan tåla en förlust och sen vinna igen matchen efter.

Vid Sörensens debutmatch i Rögle mot Luleå matchades han tillsammans med Mattias Sjögren och Leon Bristedt. I matchen efter det var han placerad i fjärdekedjan för att i matchen senast mot Färjestad vara tillbaka igen med Sjögren och Bristedt.
– De båda är enkla att spela med och är två skridsko- och puckskickliga spelare. Samtidigt är de också beredda att göra skitjobbet så jag tycker att vår kedja har både finess och slit. Tyckte att det stämde bra redan i förra matchen och särskilt i första perioden i dag så tycker jag att vi bet oss fast i Skellefteåas zon ofta, förklarar Sörensen och berättar vidare om sin start i Rögle:
– Inledningsvis har jag försökt att lära mig hur laget spelar och har accepterat den roll jag har fått. Gör man bara det så får man förr eller senare chansen i någon av de mer producerande enheterna så det känns kul att det betalar sig att underordna sig laget.

Snart har en fjärdedel av serien spelats och även om det är jämnt i toppen så befäster Rögle alltjämt sin serieledning. Efter tolv omgångar står laget på endast två förluster och även om säsongen är ung så börjar åtminstone Rögles supprtrar redan blicka mot en kul och spännande vår. För tillfället tycker inte Nick Sörensen att det finns någon anledning att sansa supportrarna.
– Jag tycker vi har ett riktigt bra lag på pappret och jag ser egentligen ingen anledning till att vi helt plötsligt ska tappa det här fina spelet. Visst kan det hända mycket och i ett slutspel är det ofta en annan typ av hockey men just nu känns det som att detta kan bära riktigt långt, säger han avslutningsvis.

Patric Andersson