Daniel Koch: "Ett steg i rätt riktning"
Publicerad: 2020-09-29
Rögle BK
Rögles klubbdirektör Daniel Koch är positiv till regeringens förslag på lättnader i publikrestriktionerna. ”Det var ett viktigt första steg i rätt riktning för att, på ett ansvarsfullt sätt, få tillbaka våra supportrar i våra arenor” säger Daniel som även öppnar för att det kan bli ändringar i spelschemat den närmsta tiden – allt för att så många som möjligt ska få möjlighet att se Rögle live i Catena Arena.

På en presskonferens tidigare i dag berättade regeringen att man tagit fram ett förslag där man vill lätta på publikrestriktioner vid idrottsarrangemang, från dagens maxtak på 50 till 500 sittande åskådare. Beslutet kan tas av regeringen den 8 oktober och gäller i så fall från den 15 oktober under förutsättning att smittspridningen i landet inte går åt fel håll.
Beskedet kom som en överraskning:
– Det var inget vi visste om på förväg. Men som jag sa, det är ett besked i rätt riktning. Vi i svensk ishockey har sen tidigare arbetat fram ett publikprotokoll där vi visar hur vi vill och kan genomföra trygga arrangemang under den rådande pandemin. Nu får vi chansen att visa att vi klarar det och förhoppningsvis kan vi efterhand få ta emot ännu mer publik under trygga och säkra förhållanden, säger Daniel.
Givetvis är det ur en ekonomisk synvinkel viktigt att få ha publik på matcherna men Daniel lyfter fram en annan sak som i detta läget är ännu viktigare:
– Jag är glad för våra supportrars skull som nu får chansen att komma och se matcherna live, vi har saknat dem och de har saknat oss. Och jag är glad för våra spelares skull, nu kan vå få tillbaka lite av den härliga stämning som vi normalt sett har i Catena Arena, säger Daniel.

Ett antal SHL-matcher ska enligt spelschemat spelas innan den nya publikrestriktionen kan börja att gälla. Röglebasen utesluter inte att det kan bli tal om flytt av matcher som ska spelas innan den 15 oktober till ett senare datum då mer publik kan komma att tillåtas. Till exempel säsongens första derby hemma tisdagen den 6 oktober.
– Vi ska sätta oss ner och titta på det. Vi kommer att göra allt för att så många som möjligt ska få möjlighet att se våra matcher. Men här finns inga besked att ges förrän senare i veckan, säger Daniel.