Bröderna Elvenes hoppas på snabb revansch
Publicerad: 2018-03-02
Efter match
Rögle tog inte chansen att mer eller mindre säkra SHL-kontraktet i hemmamatchen mot Karlskrona. Gästerna vann med 1-4 och inte ens det faktum att bröderna Ludvig och Lucas Elvenes åter spelade tillsammans i Rögle, hjälpte den här kvällen. Nu ser båda bröderna fram emot revansch i returen i morgon kväll.

Lagom till slutspurten i SHL kallade Rögle hem Ludvig Elvenes från allsvenska Oskarshamn för att bredda forwardsbesättningen.
Redan i första matchen parades han ihop med lillebror Lucas Elvenes, och med Stephen Perfetto mellan dem som center.
Kedjan fick ingen bra start och redan i ett av deras första byten i matchen gjorde Karlskrona 0-1 på en spelvändning.

– Vi spelade alldeles för mycket på chans i början och blev för offensiva. Det utnyttjade tyvärr Karlskrona och det kändes tungt med den starten, säger Ludvig Elvenes och lillebror Lucas fyller i:
– Även som lag kom vi ut alldeles för dåligt till den här matchen och vi kom inte alls till några målchanser i första perioden, säger han.

Lucas Elvenes var ändå den som gav Rögle lite hopp när han reducerade till 1-2 i numerärt överläge med drygt en och en halv minut kvar av första perioden.
– En suverän passning av Ted (Brithén) och det var bara att slå in pucken i tom kasse. Riktigt surt att de hann med att göra ett mål till innan periodpausen, suckar Lucas.

I andra perioden ryckte Rögle upp sig och hade en hel del numerära överlägen. Perioden blev dock mållös och i tredje perioden säkrade Karlskrona segern genom att göra 1-4.
Om bröderna spelar i samma kedja även i morgondagens match kunde de så klart inte svara på, men om så blir fallet är de redo.
– Det är jättekul att spela med Lucas och vi vet var vi har varandra. Vi spelade mycket ihop i Oskarshamn och det har vi även gjort i Rögles juniorlag, säger Ludvig.

Efter förlusten så blir matchen i morgon ännu viktigare för Rögle och den fortsatta kampen att säkra ett nytt SHL-kontrakt. Det blir så klart en tuff uppgift men storebror Elvenes pekar i varje fall på en sak som måste förbättras.
– Vi måste vara mycket mer desperata redan från början. Precis så desperata som Karlskrona var i kväll. Jag tycker inte att vi testade dem ordentligt och det måste vi verkligen göra i morgon om det ska bli poäng, menar Ludvig.
– Karlskrona har stora backar och snabba forwards men det visste vi ju om och det måste vi hantera mycket bättre i returen. Det är upp till oss själva i morgon, avslutar Lucas Elvenes.

Patric Andersson