Höglander bröt sin måltorka med delikatess
Publicerad: 2020-02-29
Efter match
Han har haft svårt att producera sedan han kom tillbaka hem till klubben efter ett lyckat JVM. Fast när Rögle tog en straffseger hemma mot Linköping var det återigen dags för Nils Höglander att hitta målet.

Han fick sitt genombrott på seniornivå förra säsongen i Rögle. Den här säsongen inledde han också bra och sedan kom ett framgångsrikt junior-VM med Småkronorna runt jul- och nyår. Sedan dess har det inte gått lika mycket på räls för Rögles forwardstalang Nils Höglander. Fast efter ett snyggt 2-1-mål hemma mot Linköping och även ett piggt spel i övrigt så hoppas han att det kan ha vänt för honom nu.
– Kul att göra mål i dag och att det även lossnade lite spelmässigt. Visst har det gått lite tungt en tid och det har varit lite tråkigt för mig. Fast det gäller att inte tänka för mycket. Detta är en lagsport och laget har ju gått bra samtidigt vilket så klart är det viktigaste, förklarar Nils Höglander och fortsätter att peka på en möjlig förklaring till sin fina insats mot Linköping:
– Det kändes bra att spela med (Simon) Ryfors och (Dominik) Bokk igen. Vi har spelat bra tillsammnas förut och i dag hittade vi varandra bra.

Hans mål, som betydde 2-1 till Rögle, kom ganska psykologiskt viktigt i andra perioden bara några minuter efter Linköpings kvittering till 1-1. Tillsammans med sina kedjekamrater kom han i en flygande kontring. han fick pucken till vänster i ganska hög fart och bröt in mot målburen.
– Jag kunde se att målvakten hamnade lite på fel ben och jag uppfattade att det fanns en lucka vid första krysset. Skönt att se den gå in och det kändes ju också som ett viktigt mål efter deras kvittering, säger han och kommenterar även det faktum att Rögle nu verkar ha fått ordning på sitt hemmaspel vad det gäller poängutdelningen:
– Egentligen tror jag nog att det har varit tillfälligheter att vi inte har tagit så mycket poäng på hemmaplan tidigare. Fast visst är det bra att vi plockar mycket poäng hemma. Vi har ju tidigare varit starka på bortaplan och i ett slutspel behöver man vara bra både borta och hemma.

Sett till matchbilden så var det nog ingen av Rögles bättre matcher på senare tid. Samtidigt spelade Linköping disciplinerat och åkte mycket skridskor. Man hade även ett tajt försvarsspel och Rögle hade svårt att skapa chanser. Fast gästernas fina spel var inget som överraskade Nils Höglander.
– Nä, de har spelat bra den senaste tiden och är svåra att spela mot. De jobbar hårt och ligger väldigt bra i skottlinjen. Vi får vara nöjda och försöka att se framåt nu mot de fem sista matcherna. Det är kul med hockey just nu när det börjar att dra ihop sig med serieavslutning och kommande slutspel, avslutar Nils Höglander.

Patric Andersson