Ryfors målskytt i ny omgivning
Publicerad: 2018-11-17
Efter match
Han ses kanske som lite av en hjälpgumma i laget och en spelare som alltid gör jobbet. I hemmamatchen mot Mora hade centern Simon Ryfors två nya ytterforwards att kampera ihop med. Det hindrade honom dock inte att göra sitt andra mål för säsongen då Rögle vann med 4-1.

Efter en stark inledning på matchen föll Rögle tillbaka något och i andra perioden kunde Mora kvittera till 1-1.
I tredje perioden visade emellertid Rögle att man hade en växel till att lägga i och man gick ifrån till en komfortabel 4-1-seger.
En av målskyttarna i den tredje perioden var kloke centern Simon Ryfors som därmed fördubblade sin målskörd den här säsongen.
– Vi kom riktigt starkt i första och kunde nog ha gjort något mål till där. I andra tycker jag nog inte att vi spelade så dåligt egentligen men det blev kanske lite omständigt och vi hade svårt att komma till avslut. Dock spenderade vi mycket tid i deras zon även den perioden, säger Simon Ryfors och fortsätter angående uppryckningen i sista perioden:
– Det kändes hela tiden som att vi hade en nivå till i vårt spel och det visade vi också i slutperioden. Segern blev ganska stabil ändå till slut.

I och med Mattias Sjögrens comeback till laget så hade tränarstaben ändrat om i tre av fyra kedjor. För Simon Ryfors innebar det spel tillsammans med Linus Sandin och Daniel Widing.
– Jag tycker att det kändes riktigt bra mellan oss tre. Vi spelade inte så mycket i fem mot fem-spelet men jag tycker att det kändes stabilt när vi var på isen och vi släppte inte till så mycket chanser bakåt. Dessutom fick jag och Linus sätta ett mål vardera också, flinar han och beskriver sitt eget mål:
– Två av deras backar åkte ihop och jag blev plötslig helt fri med målvakten. Eftersom jag kände att min klubba höll på att gå sönder så bestämde jag mig tidigt för att inte skjuta. Det fick bli en dragning istället och det gick ju vägen.

På de sju senaste matcherna har Rögle tagit 19 av 21 möjliga poäng och spelet stämmer allt bättre.
Att påstå att laget är i riktigt bra form kan ju knappast anses som en överdrift.
– Som det känns nu tycker jag att vi är det hetaste laget i hela SHL. Allt börjar verkligen sätta sig nu och jag ser ingen anledning till att det inte ska kunna fortsätta så här framöver också, avslutar Simon Ryfors.

Patric Andersson