Zaar ser fram emot fullsatt premiär: "Det ger gåshud"
Publicerad: 2022-09-13
Premiärextra
SHL-öppningen mot Brynäs närmar sig med stormsteg. Och för forwarden Daniel Zaar en premiär i ett kokande Catena Arena.

Pirret börjar infinna sig hos forwarden Daniel Zaar. Nedräkningen till SHL-premiären går in på slutspurten och det är nu som förberedelserna intensifieras som mest.

– Det känns som att jag är i bra form och är sjukt taggad att komma igång och spela SHL. Det är det det handlar om. Det ska bli kul att komma ut och släppa loss, säger forwarden.

Zaar kom tillbaka till Rögle i våras efter en sejour i den ryska ligan KHL. Han var med i den grövita truppen under slutspurten av SHL samt i slutspelet där Rögle föll i semifinal mot Färjestad med 2-4 i matcher. Zaar gjorde 15 poäng (3+12) på 16 SHL-matcher och ytterligare elva poäng (4+7) på 13 slutpelsmatcher.

I somras skrev 28-åringen på ett nytt fyraårsavtal med Rögle och efter försäsongen och starten av CHL är han nu redo för efterlängtad SHL-premiär.

– Det är lite extra spänt första matchen, se hur laget ligger till. Alla är sjukt taggade på att komma igång. Sen är det alltid lite extra stämning i arenan vilket toppar allting.

Ja, hur är det egentligen att sitta i omklädningsrummet minuterna innan introt?

– Det är en mäktig känsla. Det ger mycket extra energi till oss. Vi hör det genom betongen, hör hur taggade alla är. Sen öppnar Cam upp för att vi ska höra ännu mer. Det blir gåshud.

SPELET HAR BÖRJAT KLICKA

På försäsongen har Rögle vunnit en av fyra träningsmatcher och plockat fyra segrar av fyra möjliga mot Katowice och Fehérvár i CHL. Spelet har sakta men säkert satt sig, både för Zaar personligen och för laget.

– Det har varit lite upp och ner för oss. Vi har en del nya spelare som anpassat sig till systemet, men de två sista matcherna började det klicka och vi spelade en bättre hockey än tidigare. Det är roligt med CHL också när matcherna gäller lite mer.

Rögle inleder mot Brynäs på lördag innan en två matcher lång roadtrip väntar till Skellefteå och Luleå. Zaar förväntar sig att starten kommer bli en process.

– Vi ska ta steg varje dag och bli bättre för varja match vi spelar. Sen får vi se hur långt det räcker. Vi har ett högt mål i slutändan, men det gäller att hålla fast delmål på vägen.

Zaar kom in sent förra säsongen, och även om han sköt Rögle till CHL-titeln, var han inte med från start. CHL- och SHL-spel innebär många matcher under en och samma säsong. För laget gäller det att vara förberett för en intensiv säsong och att toppa formen i rätt läge.

– Vi fick testa på att spela många matcher förra säsongen och det gäller att ta lärdom från det. Sedan försöka hitta andra vägar. Vi är inte nöjda med avslutnignen, men det fanns matcher där vi spelade vår bästa hockey. Lite finjusteringar så ska vi kunna spela den hockey vi vill göra när det gäller som mest, säger Zaar.

Rögle möter Brynös 15.15 i Catena Arena på lördag. Har du inte köpt biljett ännu? Då kan du göra det här.

Peter Ekholm