Chris Abbott summerar lågsäsongen så här långt
Publicerad: 2022-05-13
Lagbygget 2022-23
Chris Abbott har hittills presenterat fem nyförvärv. Så här ser sportchefen på lågsäsongen så här långt.

Det har varit bråda dagar för Rögles sportchef sedan semifinalförlusten mot Färjestad för två veckor sedan. Bygget inför säsongen 2022-23 har varit i full gång och hittills har fem spelare tillkommit till Rögle-truppen.

– Vi håller på att se över situationen med några spelare som vi fortfarande inte vet och som har olika alternativ för sin framtid. Jag kommer inte prata om dem specifikt, men vi har en plan för att lyckas oavsett vad som väntar, säger Chris Abbott.

Abbott och hans assisterande sportchef Hampus Sjöström har värvat in en handfull spelare inför kommande säsong. Backen Michael Kapla från Skellefteå samt forwards Kim Rosdahl (Oskarshamn), Theodor Niederbach (Frölunda) och Riley Sheen (Bietigheim Steelers, DEL). Dessutom har han sajnat unga backtalangen Adam Engström från Djurgården till organisationen.

– Vi har en plan om något inte går som vi vill, till exempel om en spelare skriver på för en klubb i NHL eller om vi tappar en spelare på grund av skada senare eller har någon som inte kan komma till oss som vi hoppades på. Vi håller koll på en hel del möjligheter, säger Abbott.

Tittar man på namnen som kommer in i forwardsledet är det spelare med näsa för mål. Rosdahl gjorde förra säsongen 18 mål i SHL, Niederbach hittade rätt nio gånger medan Sheen vann hela DEL:s skytteliga med 40 fullträffar.

Ser du en förbättringspotential när det kommer till att få produktion från fler spelare?

– Jag tycker att hela laget har bidragit under hela säsongen, men så klart vill man ha fyra kedjor som producerar i spel med lika många spelare på isen. Kan man ha spelare i sitt lag som har en historia av att producera och som kan sätta puckarna är det klart att det är bra. Vi har adderat spelare som Rosdahl, Sheen och Niederbach som är en talang på väg framåt.

– Sedan har vi spelare i vår trupp som vi hoppas kan fortsätta utvecklas, som Marco Kasper, Linus Sjödin och Oliver Tärnström. Det som de visade i slutet av säsongen var riktigt roligt att se och jag tror det finns ytterligare en nivå hos vissa som redan finns här, som Ludvig Larsson, Oskar Stål Lyrenäs eller Adam Edström. Jag tror vi kommer få se ytterligare utveckling.

EKESTÅHL OCH BRISTEDT LÄMNAR

Rögle har tappat backen Lucas Ekeståhl-Jonsson och forwarden Leon Bristedt. Två spelare som den senaste säsongen spelade stora roller, inte minst i offensiven. Ekeståhl-Jonsson gjorde 36 poäng medan Bristedt noterades för 46 i SHL. De två ska kommande säsong spela i den schweiziska ligan. Chris Abbott vet om att det kan bli fler spelare som lämnar. Den 15 juni är deadline för NHL-klubbar att skriva kontrakt med europeiska spelare. Calle Clang skrev ett kontrakt med Anaheim Ducks den 5 maj, men meddelade i onsdags att han stannar i klubben även över nästa säsong.

– Vi jobbar dagligen med vetskapen om att den risken finns och förbereder oss för om det skulle ske. Vi förstår att det kan hända, men vi kan bara vänta och se just nu om det blir någon spelare som inte kommer tillbaka utan som skriver ett NHL-kontrakt.

Det finns också några spelare som ännu inte har något kontrakt till kommande säsong, och vars situation ännu inte är helt klar. Det handlar till exempel om backen Vojtech Mozik och forwarden Daniel Zaar som kom till Rögle inför trade deadline den 15 februari.

– Vi har en dialog med flera spelare och de vet var vi står. Vi har bra snack.

Bra snack har Chris Abbott också med lagkaptenen Mattias Sjögren vars fyraårskontrakt gick ut efter den nyss avslutade säsongen.

– Mattias funderar över sin framtid och vi har en bra dialog. Däremot vill jag säga att vi är otroligt tacksamma för vad han bidragit med till den här klubben de senaste åren. Han är en stor del av den här klubben, säger Abbott.

{!A}

En spelare som kommer tillbaka till hösten är Erlend Lesund som inte spelat match sedan han skadade sig mot Leksand den 27 november 2021. Norrmannen opererades vid årsskiftet och beräknas komma tillbaka till hösten.

– Det var en spelare som vi saknade i slutspelet med det han bidrar med till laget. Han har blivit en ledare i vårt lag så förhoppningsvis får han tillbaka sin styrka över sommaren och vara med i början av kommande säsong.

Nyförvärv: Michael Kapla, back, Skellefteå AIK, Adam Engström, back, Djurgården, Kim Rosdahl, forward, Oskarshamn, Theodor Niederbach, forward, Frölunda, Riley Sheen, forward, DEL

Förluster: Lucas Ekeståhl-Jonsson, back, Kloten, Samuel Johannesson, back, Brynäs, Thimo Nickl, back, AIK, Valtteri Kemiläinen, back, okänd, Leon Bristedt, forward, Davos

Utgående kontrakt: Vojtech Mozik, back, Mattias Sjögren, forward, Daniel Zaar, forward, Philip Granath, forward

Peter Ekholm