Adam Edström skriver tvåårskontrakt
Publicerad: 2019-09-27
Nyhet
I torsdagens segermatch i Örebro passerade junioren Adam Edström 100 spelade minuter i SHL vilket automatiskt ger ett rookiekontrakt. Nu är det klart att den 18-årige anfallaren signerat ett tvåårskontrakt med Rögle BK.

– Det känns jättebra att få skriva mitt första seniorkontrakt. Jag trivs jättebra i Ängelholm och Rögle och att skriva kontrakt med Rögle har varit målet sen jag kom hit, säger Adam Edström.
Adam har rötterna i Värmland men kom till Rögle inför den här säsongen från Mora där han hann debutera i SHL redan under fjolårssäsongen. I Rögle har Adam tagit en plats i A-laget och fått en hel del speltid i de fem första omgångarna - och även använts i både boxplay och powerplay. – Jag är väl känd som en hårt arbetande forward och jag har inga problem med att ta den rollen. Sen är det kul att jag fått förtroende i olika spelformer och jag känner att jag har förtroende från lagledningen, säger Adam.

Flytten från Dalarna till Skåne har varit enkel för Adam: – Det är ett skönt gäng i omklädningsrummet och jag njuter varje dag när jag kommer till hallen.
Det betyder mycket att ha nu ha ett tvåårskontrakt i bakfickan: – Absolut, det är en förmån att få jobba med det man älskar att göra, säger Adam som i somras draftades av New York Rangers i sjätte rundan.
– Det enda som saknas just nu är kanske att få göra några poäng. Men viktigast är att laget vinner, vi har fått en bra start men är absolut inte mätta, säger han.

Rögles sportchef Chris Abbott är glad över att ännu en gång få signera ett seniorkontrakt med en junior i klubben:
– Adam har tagit chansen i vårt A-lag och bevisat att han är en värdefull spelare för vårt lag. Hans inställning och hårda arbete i sommar och höst har gett honom ett rookiekontrakt och är ett bra exempel för alla unga spelare i vår organisation, säger Chris och fortsätter: – Adam är redan professionell i sättet hur han tar hand om sig själv och motsvarar de fysiska kraven för att spela seniorhockey i SHL. Han tillför storlek, snabbhet och teknik. Vi är glada och nöjda över att ha Adam på ett kontrakt med oss till minst 2020-21, avslutar Chris.