Leon Bristedt frias av Riksidrottsnämnden
Publicerad: 2018-12-13
Rögle BK
Röglespelaren Leon Bristedt fälldes för diving efter matchen mot Timrå i november. Leon överklagade domen till Riksidrottsnämnden som bifaller Röglespelarens överklagan och därmed friar Leon.

Det var i samband med bortamatchen mot Timrå lördagen den 24 november som Rögles Leon Bristedt fick en motståndares arm i ansiktet i en duell och föll till isen.
Efter matchen anmäldes Röglespelaren till Disciplinnämnden som fällde honom för diving och bötfälldes med 5 000 kronor.
Leon Bristedt valde, med Rögle BK:s stöd, att överklaga domen. I sin överklagan förklarade Röglespelaren att motståndarens arm träffat visiret som tryckte in det mot näsan vilket ledde till omedelbar smärta då Leon fyra dagar tidigare brutit näsan och alltjämt hade smärta.
Riksidrottsnämnden bifaller Leons överklagan och upphäver därmed Disciplinnämndens dom.