Anton Bengtsson ny lagkapten för Rögle BK
Publicerad: 2022-08-04
På torsdagens ispremiär presenterade Rögle sina kaptener för kommande säsong. Anton Bengtsson blir lagkapten och får Dennis Everberg, Erlend Lesund och Brady Ferguson som assisterande.

– Det är en otrolig ära och det är med stolthet som jag tackar jag till att leda det här laget. Det trodde man inte när man kom hit för tre år sedan. Jag tror det är för min mentalitet och mitt sätt att spela som de utsett mig, det är så de (ledningen) vill att vi ska spela. Jag kommer till jobbet varje dag och försöker göra det helhjärtat. Sedan tycker jag att jag växt som ledare och tar mer plats i omklädningsrummet, säger Bengtsson.

Anton Bengtsson tar över ”C:et” efter Mattias Sjögren som burit det de senaste tre säsongerna. 29-årige Bengtsson var assisterande lagkapten under förra säsongen.

– Det är en ära att få efterträda ”Sjöa”, han betydde otroligt mycket för det här laget. Hans ledarskap och så som han ledde laget vill jag ta efter nu när det blir min tur, säger Bengtsson.

Anton Bengtsson kom till Rögle inför säsongen 2018-19 och har vuxit ut till en av lagets viktigaste spelare. Mål- och poängmässigt fick Anton Bengtsson ett riktigt genombrott i SHL den gångna säsongen. Forwarden gjorde 20 mål och totalt 39 poäng på 49 grundseriematcher i SHL och totalt sex poäng (5+1) på 13 slutspelsmatcher. I CHL noterades han för sju poäng (4+3) på elva matcher.

– Vi har många bra ledare i vårt lag. Men Anton har tävlat oerhört hårt förr oss sedan han kom hit. Han har fortsatt utveckla sitt spel, men också som ledare. Anton exemplifierar vanor och professionalism. Han gör alltid det yttersta för laget, säger Rögles huvudtränare Cam Abbott.

Förra säsongen var både Everberg och Lesund assisterande kaptener. 31-årige Everberg, som växt upp i klubben, ska göra sin fjärde säsong i Rögle sedan han återvände från Zug till säsongen 2019-20. 27-årige Lesund ska göra sin fjärde säsong i Rögle-tröjan.

– Båda två gjorde ett bra jobb förra året som assisterande till Mattias. Även när Erlend var skadad fortsatte han att leda laget och visa vägen. Det gäller Brady också. De visar hur man måste tävla och jag vet att alla fyra är på samma bana som vi i tränarstaben. Jag ser fram emot att se dra igång med de fyra som ledare, säger Abbott.

Brady Ferguson kom till Rögle för två säsonger sedan och har blivit en allt viktigare spelare för laget. Ferguson har varit assisterande lagkapten en gång tidigare i karriären, säsongen 2017-18 när han spelade för Robert Morris University i NCAA.

– Det är väldigt roligt och jag blev väldigt glad över att få frågan. Det är inget som förändras förutom att jag fåt en bokstav på bröstet. Jag ska vara den jag är och ska göra allt för att hjälpa laget att vinna, säger Ferguson.

Peter Ekholm