Rögles klubbdirektör har ordet
Publicerad: 2020-03-20
Rögle BK
Nu när säsongen 19/20 tråkigt nog är över vill jag börja med att säga STORT TACK till alla fans, partners, spelare, ledare, föräldrar och personal för ert fantastiska engagemang och stöd. Jag blir rörd när jag tänker på allt stöd, värme och engagemang.

Som alla andra håller vi som bäst på att hantera den nu rådande situationen med att förbereda klubben för den ovisshet som Corona-viruset för med sig. Men jag kan lova er alla att där är inget virus i världen som kommer stoppa det långsiktiga arbetet med att fortsätta utveckla klubben från Tre Kronor Hockeyskola, konståkningen och flickhockeyn och hela vägen till vårt A-lag. Jag kan med 100 % säkerhet lova er att vi har Rögles bästa tid framför oss.

Vilken säsong det har varit och vilken energi det varit kring hockeyn i hela regionen! Vår barn- och ungdomsverksamhet fortsätter att växa. Vi har en rekordstor grupp 6-åringar i Tre Kronor Hockeyskola, konståkningen växer och Team Tjejer har fördubblats till 40 stycken glada och energiska tjejer bara för att nämna några exempel.
Det viktiga utvecklingsarbetet med vår ungdomsverksamhet kommer vi ödmjukt och stenhårt fortsätta jobba med under våren och sommaren. Anställningen av Rune Johansson som sportchef junior/ungdom är ett led i det arbetet och vi ser fram emot Runes start hos oss om ett par veckor.
Våra juniorlag avslutade sina säsonger starkt. Både vårt J18- och vårt U16-lag tog sig in i sina respektive SM-slutspel när deras säsonger hastigt avslutades.
Vårt A-lag hade sin bästa säsong någonsin med en tredje plats i grundserien och 92 inspelade poäng. Tack vare vår tredje placering är vi också för första gången kvalificerade för att spela CHL-hockey till hösten. En annan glädjande sak är att vi aldrig haft fler spelare och ledare representerade i de olika landslagen vilket är ännu ett bevis på att vi gör rätt saker.
Vi hade den klart yngsta truppen i SHL och vår ledarstab fortsätter att ge unga killar chansen att spela in sig i SHL-laget. Nästan hälften av spelarna i A-truppen har Rögle som moderklubb eller har utbildats i vårt juniorprogram. Även om vi fortfarande ser stor potential att utveckla verksamheten vidare är där är väldigt mycket positivt vi tar med oss in i nästa säsong.

Vi hade aldrig kunnat uppnå detta utan våra fantastiska supportrar och samarbetspartners! Aldrig har så många kommit och tittat på ishockey i vår hemmaborg som den här säsongen. Vi hade en beläggning i restaurangen på 97%. AIA har aldrig varit större och våra supportrars engagemang är väl känt över hela landet.
Vi kan se tillbaka på en rekordsäsong på många sätt. Och det hade inte gått utan ert stöd och engagemang. Totalt har vi 950 partners som stöttat oss under det här året. Lägg därtill alla supportrar och fans som kommit till våra hemmamatcher och stöttat oss och gett oss en inramning som är unik i landet.
Coronaviruset gjorde att vi fick spela sista hemmamatchen mot Malmö inför tomma läktare. En väldigt annorlunda och konstig upplevelse. Men trots det så visade ett 70-tal företag sitt stöd för föreningen på ett sätt vi inte vågat drömma om. Många supportrar ville inte ha tillbaka sina biljettpengar utan swishade tillbaka pengarna som återbetalats. Och nu har det dragit igång ett supporterinitiativ vad gäller första SM-kvartsfinalen som skulle spelats i morgon kväll här i Catena Arena. Jag blir rörd när jag tänker på det.
Det här är några exempel som visar att vi har Sveriges bästa partners och fans – och det hjälper oss jobba vidare med ambitionen att gå starkare ur detta.

Jag har själv varit Röglesupporter sen jag såg min första match för 40 år sedan och alltid följt föreningen, på nära håll eller distans. Men sen jag började jobba i Rögle BK i höstas så har jag verkligen förstått vilket stort engagemang det finns för den här föreningen. Det är många som på olika sätt bidrar till vår verksamhet. Jag vill passa på att lyfta fram och tacka all vår personal som jobbar dagligen för att få den här föreningen att fortsätta utvecklas. Och alla ideella krafter som gör vår verksamhet möjlig. Så åter igen – stort tack till er alla.
Sist men inte minst är jag också väldigt stolt över det hållbarhetsarbete vi ihop med våra partners och kommunen gjort inom det vi kallar Grönvit Hållbarhet. Att använda vårt starka varumärke och ta ansvar i samhället utanför isen är något vi kommer fortsätta lägga stora resurser och mycket energi på.

Fortsätter vi värna om varandra både som privatpersoner och företagare så kommer vi snabbare ur det. Jag är övertygad om att framtiden för både klubben och ishockeyn i hela regionen är mycket ljus och och vi har en mycket spännande resa framför oss.
Vi tänker på alla er som precis som vi ställs inför stora utmaningar. Tror ni att vi kan hjälpa till på något sätt så är det bara att höra av er. Vi hoppas att ni alla håller er friska och välmående, både på jobbet och i era familjer.
STORT TACK IGEN!

Daniel Koch, klubbdirektör Rögle BK