E-sportslaget med i toppracet
Publicerad: 2021-04-12
E-sport
Rögles starka försvarsspel fortsätter skörda framgångar. Med enbart ett insläppt mål i kvällens dubbelmöte mot Luleå spelade man hem fyra nya poäng via segrar med 2-0 och 3-1.

Ett tröstmål i slutminuterna av den andra matcher - det var vad en annars omutlig Mattias "Magic_torna" Törnqvist släppte förbi sig i kassen när Rögle möte Luleå. Målvakten stod - med god hjälp av backpar Sami "tuulimylly" Björn och Markus "strandfeldt26" Standfeldt - för ett förstklassigt arbete, och räddade 16 av 17 skott. När dessutom backduon bägge registrerade sig i målprotokollet kunde inte Luleå sätta emot.

Norrbottningarna har byggt årets trupp på stora, fysiska spelare - men trots det var det Rögle som var starkare i närkamperna. En vunnen puck bakom Luleåkassen gav ett jätteläge i den första matchens första period. Jimmy "jf1891" Forsberg serverade lagkaptenen framför kassen, och denne missade inte utan satte resolut dit 1-0. Luleå hade svårt att komma till i Rögles defensiv, och när man väl gjorde det stod Mattias Törnqvist för några vassa räddningar - inte minst när han staplade kuddarna på gammalt klassiskt manér, och räddade vad som såg ut att vara ett givet mål.

Istället gick Rögle ifrån till 2-0 mitt i matchen. Markus Standfeldt klappade på från strax innanför blå, och pucken satt klockrent i nätet. Luleå hade en puck inne i tredje perioden, men målet dömdes bort sedan Törnqvist blivit pååkt i sekvensen innan.

Även i returen kunde Rögle ta kommandot i matchen. Sami "tuulimylly" Björn kom släpande över blå, och när Oscar Kjellstrand släppte puckern hade backen bara att ladda stora bössan. 2-0 kom sedan Kjellstrand varit snabbast i en kontring, innan Jimmy Forsberg rakade in en retur i tredje, då Rögle var en man mer på isen. Luleå reducerade med några få minuter kvar av matchen, men var egentligen aldrig nära att störa de grönvita, som därmed spelade hem säsongens andra fyrpoängare.

Tio matcher - nästan halvvägs - in på grundserien parkerar Rögle på femte plats, på samma poäng som fyran Leksand. Nästa omgång i eSHL spelas om på måndag, då Rögle möter just masarna från Dalarna i två tuffa matcher - matcher du ser via vår Twitch, med första nedsläpp 20:15.

Tabell och spelschema för eSHL finns på ligans hemsida. Rögles e-sportslag går att följa på Twitter och Instagram.

Andreas Ljunggren