Rekordintresse för första ispasset
Publicerad: 2019-08-05
Rögle 19/20
Intresset för Rögle BK är rekordstort. Vid måndagskvällens officiella ispremiär kom närmare 3 800 nyfikna åskådare till Catena Arena för att se SHL-laget träna och genomföra en skills competetion, mingla med spelarna och ta autografer samt njuta av korv med bröd, fika och glass.

Redan en timme innan ispasset skulle börja var det långa köer utanför insläppet till Catena Arena. Det var många Röglesupportrar som sökte sig till hemmaborgen den här måndagskvällen för att se sina favoriter för första gången på is den här säsongen.
Utanför entrén stod Rögles nye klubbdirektör Daniel Koch och hälsade besökarna välkomna. Efteråt var han glad och överraskad:
– Helt fantastiskt det här. Vilket intresse! Och vilken energi fansen ger oss i organisationen. Jag är överväldigad, säger Daniel.

Rögle står inför femte raka säsongen i högsta serien och efter att ha smakat på slutspelshockey i våras är intresset större än någonsin. Det vittnar måndagskvällens ispass.
En efter en fylldes läktarsektionerna av åskådare och strax före att presentationen av truppen skulle inledas var det inte många lediga stolar på läktarna samt ett stabilt gäng på ståplats.
Under stort jubel presenterades spelare och ledare en efter en innan huvudtränare Cam Abbott drog igång en miniträning med tre övningar. Därefter var det tre olika tävlingar i en så kallad skills competition. Hemvändande Dennis Everberg svarade för kvällens fräckis (och största skrattet) när han vann sin teknikduell över Mattias Sjögren efter att ha bundit fast en puck vid klubbladet. Dennis vann sen även finalen - då utan snöre.
– Jag är chockerad över hur mycket folk det kom. Men det är kul att se hur stort intresset är, sa Dennis efteråt.

Spelarna var glada över det stora intresset: – Vi har de bästa fansen i Sverige, det visdar den här kvällen. Vilken uppslutning, säger backen Kodie Curran.
Nye Hampus Gustafsson, som anslöt till laget för en vecka sedan, var tagen:
– Jag visste det var stort hockeyintresse i Ängelholm men så här stort. Det var riktigt kul och jag ser fram emot fortsättningen av försäsongen, säger Hampus som har ett tryout-kontrakt under försäsongen.

Efter timmen på is kom spelarna ut i foajén för att mingla med fansen, skriva autografer och några intervjuades av speaker Mikael Gräntz. Efter drygt en timmes mingel var alla nöjda och arenan tömdes sakta på folk som då även kunnat förfriska sig på korv med bröd, glass och kaffe med kanelsnäcka (i samarbete med Nordströms, Sjöstrands Bageri, Cafégo och Engelholmsglass).
Rögle BK vill tacka alla som kom på första ispasset och tillsammans gjorde det till en härlig fest och start på en högintressant hockeysäsong.