Ineffektivt Rögle föll mot effektivt Brynäs
Publicerad: 2018-12-19
SHL
Det blev ingen kul avslutning innan jul för Rögle. Ett högeffektivt Brynäs förstörde julstämningen genom att vinna med 4-0 trots rejäl hemmadominans.

Hemnmamatchen mot Brynäs var den sista innan juluppehållet och det var många som var sugna på att se på hockey. Lindab Arena var välfylld, inte en sittplats fanns att köpa före nedsläpp.
Rögle kom ut hårt som vanligt. Man låg på rejält mot Brynäs-kassen och gästernas målvakt Joacim Eriksson sattes på prov direkt.
Även om Rögle låg på hårdast och skapade tryck och chanser så stack Brynäs upp och skapade en del farligheter.
Hemmalagets Kodie Curran svarade för en snygg individuell prestation och avslutade klockrent i stolpen.
Lite senare gjorde gästerna 1-0 vilket var en kalldusch. Rögle fortsatte ligga på och hade en puck som räddades på mållinjen av en utespelare. Och istället för ett hemmamål kom 2-0 efter en markeringsmiss.

Matchbilden fortsatte på samma sätt i andra. Hemmalaget dominerade och pepprade Brynäs mål med skott - men det var gästerna som fick utdelning.
0-3 kom fem minuter in på andra, då hade Rögle 10-1 i skott. Brynäs ökade på till 0-4 efter 15 minuter (18-5 i skott till Rögle).

Rögle lyckades inte få till någon spänning i tredje perioden. Inlånade Trevor Mingoia från Västervik fick in en puck i mål till sist men målet underkändes.
Roligast i tredje? Juniorbacken Isac Johnsson, 18, debuterade i A-laget och bildade backpar med två år äldre kusinen, Samuel Jonsson.
Brynäs har på två besök i Lindab Arena den här hösten gjort totalt 8-0 och tagit sex poäng. Rögle har nu uppehåll till annandag jul då man möter Örebro borta.