Brady Ferguson förlänger med Rögle BK
Publicerad: 2021-12-01
Brady Ferguson förlänger sitt kontrakt med Rögle BK. Det nya avtalet gör att han stannar i klubben över säsongen 2023-24.

– Det är väldigt kul för mig och min familj. Vi kommer få vara kvar i Ängelholm i ytterligare två år nu. Det är här vi vill vara och det är här vi vill vinna. Det känns väldigt bra att veta var jag ska vara de kommande två åren. Jag är bara väldigt glad, säger Brady Ferguson.

Brady Ferguson hade ett kontrakt med Rögle som sträckte sig över kommande säsong (2022-23) men redan nu står det klart att den 27-årige amerikanen förlänger med Rögle över ytterligare ett år.

Ferguson kom till Rögle inför säsongen 2020-21 och gjorde 18 poäng (5+13) på 52 matcher under sin första säsong i Rögle. I år har forwarden hittills stått för två mål och totalt nio poäng på 22 matcher. I Champions hockey League har han gjort fem poäng (1+4) på åtta matcher.

– Det här är en av de bästa klubbarna i Sverige, kanske i hockey överlag. Jag älskar att vara här, tränarstaben och sättet vi spelar på. Vi har nog bland de bästa fansen inom hockey. Det är häftigt att spela varannan dag inför den här publiken.

Innan Ferguson kom till Rögle gjorde han fyra år på Robert Morris University i den amerikanska collegeligan NCAA. Han spelade sedan för Toronto Marlies i AHL och Newfoundland Growlers i ECHL. På 14 AHL-matcher gjorde han fem assist och på 106 ECHL-matcher stod han för 121 poäng (54+67).

I Rögletröjan har det blivit totalt 74 SHL-matcher och 27 poäng (7+20). Han har också gjort sex poäng (1+5) på 14 slutspelsmatcher.

– Brady har kommit hit och anpassat sig väldigt bra till svensk hockey. Han är en väldigt nyttig center för oss och är en väldigt bra kille att jobba med. Det kan nog alla i organisationen skriva under på. Det är skönt att han stannar i några år till minst. Han har en nivå till att nå, speciellt i offensiven och jag tror verkligen att han kommer göra det, säger Rögles sportchef Chris Abbott.

Peter Ekholm