Jalasvaaras första inledde vändningen
Publicerad: 2018-03-08
Efter match
Han hade inte gjort någon poäng alls innan matchen mot Färjestad. Men på Jack Connolys fina passning kunde han inte missa och defensiva backen Janne Jalasvaara kunde jubla över sin första fullträff i Rögletröjan.

Han är inte värvad för att bidra offensivt utan Janne Jalasvaaras uppgift är mer att hålla rent i egen zon och spela fysiskt.
Fast efter att Färjestad tagit ledningen med 0-1 i första perioden, kunde finländske Jalasvaara kvittera alldeles i inledningen av den andra perioden.
– Jag fick en väldigt finpassning av Jackie (Jack Connolly) och det var bara att trycka dit pucken. Skönt att se den gå in och att målet också bidrog till vår vändning, säger en försiktigt belåten Jalasvaara efter matchen.

Trots sin defensiva styrka och sitt fysiska spel så är han faktiskt inte en helt ovan målskytt.

• Förra säsongen i KHL gjorde jag fem mål och mitt rekord för en säsong är faktiskt nio så jag kan mer än att bara hålla rent i egen zon, ler han och ser nöjd ut.

Efter målet började publiken att sjunga hans namn när de dammade av en gammal Janne Ericson-sång. Fast nu med att annat efternamn så klart.
– Ja, jag hörde faktiskt det. Jättekul och inte ofta man hör det. Det var en kul match att spela och kul att vi vann, säger han.

Han fick till och med chansen att lägga en straff i straffavgörandet på slutet. Fast fler mål skulle det inte bli.
– Jag är inte så van att lägga straffar och isen var väldigt dålig. Jag försökte bara att träffa målet men det lyckades tyvärr inte. Tur att vi vann ändå till slut, avslutade han.

Patric Andersson