Bengtssons kedja glänste när Rögle vann stort
Publicerad: 2019-08-22
Efter match
Rögle fortsätter att vinna på försäsongen. Fjärde raka segern togs hemma mot Linköping efter att matchen slutat 4-0 (1-0,2-0,1-0) inför 1.834 åskådare i Catena Arena. Särskilt kedjan med nye centern Anton Bengtsson visade framfötterna och låg bakom tre av målen.

Efter idel segrar i turneringen nere i tyska Köln fortsatte Rögle på det vinnande spåret då SHL-kollegan Linköping var på besök i Ängelholm.
Matchen var dock betydligt jämnare än vad siffrorna visade men Rögle visade prov på effektivitet samtidigt som nye Christoffer Rifalk såg stabil ut i Röglekassen.
Inför matchen hade en kedja med Erik Andersson (1+1), Taylor Matson (0+3) och nye centern Anton Bengtsson (1+1) från HV71 satts samman. En kedja som blev en succé och som låg bakom segern.
– Det kändes bra och det var första gången jag spelade med (Anton) Bengtsson. Både han och Erik har många SHL-matcher och stor erfarenhet, säger Taylor Matson och fortsätter om kedjans eventuella framtid tillsammans:
– Jag kan absolut se oss tre spela tillsammans när SHL drar igång men det är så klart långt kvar tills dess. Vi får se hur tränarna tänker.

För nye centern Anton Bengtsson var det första matchen på hemmaplan i sin nya klubb. Han har så smått börjat göra sig hemmastadd i både klubben och staden.
– Allt känns rikitgt bra med killarna i laget och även i klubben i stort. Det känns som att jag gjorde ett bra val som flyttade hit och även om Ängelholm är mindre än Jönköping så trivas jag bra så här långt, säger han och pratar vidare om sin roll i laget och lite varför han har bytt klubb:
– Först och främst ser jag mig själv i en roll där jag tar ett defensivt ansvar men jag skulle även vilja utveckla mina offensiva sidor och försöka att bidra även där. Det här känns lite som en nytändning för mig eftersom jag kände att jag kanske hade kört fast lite i HV71.

En av de defensiva uppgifter som Anton Bengtsson säkerligen kommer att ha är att döda en del utvisningar. Det gjorde han mycket i den här matchen och fick då även visa sina offensiva kvalitéer då han gjorde 2-0 till Rögle i boxplay i början av den andra perioden.
– Egentligen behövde jag inte visa upp så mycket just där. Jag och Sjöa (Mattias Sjögren) kom i en kontring och han serverade mig öppen kasse. Det var inte så svårt att göra mål där, log Anton Bengtsson när han beskrev sitt första mål i Rögle.
Innan andra perioden var över hade Anton Bengtsson även hunnit med att spela fram Erik Andersson till 3-0-målet och kunde efter matchen summera lagets insats.
– Det var en helt okej match där vi föjlde vårt system på ett bra sätt. Alla körde på bra och ingen vek ner sig. Fast vi har lite mer att bygga på men just nu känns det bra och vi har tid på oss, avslutar han.

Patric Andersson