Höglander får AIA:s pris som Årets junior
Publicerad: 2019-03-14
AIA-pris
Blott 18 år gammal men redan en av ligans mest sevärda och spännande spelare – Röglejunioren Nils Höglander har redan under sin första SHL-säsong etablerat sig på den högsta nivån. På torsdagskvällen fick anfallaren ta emot supporterföreningen AIA:s pris som Årets junior i Rögle.

– Jag är stolt och glad över det här priset, kul att man uppskattas för det man gör på isen, säger Nils Höglander.

För nionde året i rad uppmärksammar Angel Island Army Rögles juniorverksamhet genom att utse Årets junior. Priset till Årets junior 2018-19 delades ut på torsdagskvällen i Lindab Arena innan sista grundseriematchen mellan Rögle-Skellefteå. Årets pristagare Nils Höglander fick motta stora ovationer från publiken som hyllade en av sina grön-vita favoriter.
I kriterierna för att bli årets junior ingår bland annat positiv hockeyutveckling under säsongen och ett stort Röglehjärta. I juryn sitter AIA:s styrelse.
Nils har under säsongen hårdbevakats av en stor mängd scouter från samtliga NHL-organisationer och tippas gå högt i sommarens NHL-draft.
Nils är en stor talang som är seriös och ambitiös – han stannar ofta kvar och tränar extra på isen efter att den gemensamma träningen är avslutad.

Så här lyder AIA:s motivering:
"Årets junior har bländat oss alla med sin stora talang och har bjudit på många lekfulla sätt att lura bort motståndarna och göra mål på. Han har tagit stora kliv under säsongen och trots sin unga ålder känns han som en lugn och rutinerad spelare. Fortsätter han spela såhär kommer han att vara hett eftertraktad i sommarens NHL-draft. AIA hoppas att få fortsätta njuta av Bockträsks egen hockeykung i Rögles färger ett bra tag till."
Nils Höglander fick en graverad klocka och prisutdelare var Jenny Karlsson och Alexander Gottschalk från AIA.