"Ingen som legat på latsidan"
Publicerad: 2022-05-23
På måndagen startade Rögle upp försäsongen 2022-23. Nu väntar fem veckors stenhårt jobb innan sommarledigheten.

Sedan semifinalförlusten mot Färjestad har Rögle-spelarna varit borta från ishallen och gemensam träning. Men under måndagen startade laget upp igen, under fystränaren Erik Olssons ledning.

– Den här veckan varvar vi igång lite lugnt, inte lika tunga vikter som kommer senare. Sen går vi på löpningen. Det är en väldigt kort försäsong, bara fem veckor, så vi har inte så mycket tid att spilla, säger Olsson.

Måndagens träning bestod av en del styrka och en del löpning. Nyförvärvet från Frölunda, Theodor Niederbach, kom till Ängehlolm för en vecka sedan och var glad över att äntligen få börja träna igen.

– Det är här man bygger upp sig för kommande säsong och ger sig själv en möjlighet att göra någonting bra. Det är lite hatkärlek över det. Man vet att det behövs och nu efteråt är det skönt att ha det gjort, säger Niederbach.

Niederbach, Kim Rosdahl och Daniel Ljungman var nyförvärven som var på plats under första träningsdagen medan Rögles Nordamerikaner är på andra sidan atlanten för träning på egen hand. Med på träningen fanns däremot Erlend Lesund som skadade sig i november och sedan dess inte varit på is eller tränat med övriga gruppen. Uppdateringarna från honom har varit få, men nu siktar den norske backen på att vara med för fullt från augusti.

– Läget är bra. Det är roligt att vara tillbaka med gruppen. Det har varit mycket träning på egen hand och lite för lite tid med laget. Det har varit tufft att vara på sidan om, men man får bara köra på med det man ska göra, säger Lesund.

– Målet är att jag ska vara med laget på hundra i augusti. Nu kör jag allt som jag kan göra, så länge jag gör det så känns det bra.

Rögle har alltså fem veckor av försäsong att se fram emot. Sedan väntar vila under juli innan laget återsamlas igen under första veckan av augusti. Träningen fram till midsommar kommer ske både på och utanför isen.

– Det kommer alltid mycket nytt och jag försöker inte att sätta stolthet i vad jag gjort tidigare utan försöker lära mig nya grejer. Småförändringar sker alltid. Man ser vad som fungerat och så bygger man på det, säger Erik Olsson.

Såg spelarna föreredda ut på det här då?

– Det tycker jag. Det är ingen som legat på latsidan.

Peter Ekholm