Efterlängtat mål av Bengtsson i ny omgivning
Publicerad: 2019-11-21
Efter match
Rögle gjorde vad man kunde i tredje perioden och närmade sig Färjestad. Ett av reduceringsmålen stod Anton Bentsson för när han spräckte sin målnolla men gästerna kunde hålla undan till seger 3-4.

Uppförsbacken var brant för Rögle när den tredje perioden inleddes. Efter en jobbig andraperiod kunde Färjestad gå till den andra pausvilan med ledning 1-4. Dock gjorde Rögle ett ärligt försök att hämta in underläget i tredje perioden efter en snabb första reducering av Adam Edström. Nästa reduceringsmål kom med drygt fem minuter kvar av perioden och det var centern Anton Bengtsson som väldigt efterlängtat gjorde sitt första mål för säsongen.
– Äntligen får man nog säga. Det har satt sig lite i huvudet och jag skulle ljuga om jag sa att det inte var riktigt skönt att se pucken gå in, säger Anton Bentsson och beskriver målet:
– Det var lite rörigt framför deras mål och pucken låg lös. Jag tänkte först dra till direkt men väntade lite och lade in den med en backhand istället.

Under själva matchen pendlade Rögle ordentligt och visade åter igen prov på ineffektivitet särskilt i första perioden. I andra perioden hade man det lite jobbigt i egen zon och Färjestad kunde husera ganska fritt i anfallszon.
– Tycker vår första period är helt okej även om vi förlorade den. Det var en jämn period där vi missade en del chanser. Samtidigt släppte vi även till lite ytor bakåt, analyserar Bentgsson och fortsätter:
– Sen i andra perioden så fick vi det ännu jobbigare i egen zon. Vi släppte till alldeles för mycket och tappade i markeringen. Vi sorterade inte och det blev mycket räknefel där. Inför tredje kändes det som att vi hade allt att vinna och jag tycker att det var vår bästa period. Vi ryckte upp oss rejält och fick också ett tidigt mål men det räckte tyvärr inte för poäng.

I och med Ted Brithéns återkomst till laget så hade Anton Bengtsson flyttats till en annan kedja till den här matchen. Han fick istället spela i andrakedjan tillsammans med Taylor Matson och Nils Höglander.
– Det kändes som att vi kuggade i riktigt bra med varandra redan från första bytet. Vi fick göra två mål och det var riktigt kul även om vi förlorade matchen. Både Taylor och Nils har hög fart och det passar mig utmärkt, förklarar Bengtsson och försöker sedan blicka framåt mot nästa match som blir ett viktigt streckmöte borta mot Skellefteå på lördag:
– Alltid tufft att möta Skellefteå borta. Det gäller att vi tar med oss tredjeperioden vi gjorde i kväll för då tror jag att vi har goda chanser att vinna, avslutar Anton Bengtsson.

Patric Andersson