Stiftelsen Gripen ger anslag till Grönvit Hållbarhet
Publicerad: 2018-06-15
Grönvit Hållbarhet
Rögle BK har glädjen att kunna berätta att Stiftelsen Gripen går in som medfinansiär till hållbarhetsprojektet Grönvit Hållbarhet genom att bevilja ett anslag på hela 250 000 kronor.

– Det är riktigt kul att kunna gå med i ett sådant här viktigt projekt i en av de mest kända föreningarna i regionen. Att leva hållbart och satsa på vår miljö är en av de absolut viktigaste framtidsfrågorna. Rögle BK är ett starkt varumärke och betyder mycket för Ängelholm och regionen. Är det någon som ska kunna driva ett hållbarhetsprojekt och sprida det så är det Rögle, säger Mats Nilsson, vd i Stiftelsen Gripen.

Grönvit Hållbarhet är ett långsiktigt hållbarhetsprojekt som Rögle BK har startat i samarbete med NSR som kunskapspartner.
Avsikten med projektet är att skapa kunskap och medvetenhet om hur vi ska få mer hållbarhet i samhället med fokus på vår viktigaste framtidsfråga, miljön.
Bland annat ska klubbens ungdomar i NSR:s regi utbildas till hållbarhetsambassadörer och få kunskap om miljöpåverkan och hur man kan leva mer hållbart.

Stiftelsen Gripen går nu in med ett anslag på 250 000 kronor till projektet:
– Jag tycker Grönvit Hållbarhet passar in i stiftelsens mål att satsa på till exempel infrastruktur, idrott och miljö. Att vi dessutom adderar in ungdomarna som utbildas och blir ambassadörer är positivt. Tillsammans med övrig personal i Rögle, supportrar, nätverk och företag så har vi goda förutsättningar att sprida hållbarhetstänket långt utanför föreningen. Det vi kan vara säkra på är att hållbarhet är en viktig fråga i framtiden och som vi måste satsa på, säger Mats Nilsson.

Christian Sandell, försäljningsansvarig på Rögle BK, är mycket glad över Stiftelsen Gripens engagemang i hållbarhetsprojektet:
– Ja, självklart. Det här ger oss ännu mer möjlighet att jobba med en viktig fråga som inte handlar om ishockey. Att Stiftelsen Gripen beviljar ett anslag efter att vi presenterat våra tankar och vad vi vill är ett kvitto på att vi är på helt rätt väg och vill ta ansvar för en av våra viktigaste framtidsfrågor, säger Christian.

Kort om Stiftelsen Gripen:
Stiftelsen Gripen är nordvästra Skånes största allmännyttiga stiftelse. Stiftelsens förmögenhet kommer regionens invånare till godo i form av anslag som på olika sätt bidrar till utvecklingen av nordvästra Skåne. Stiftelsen Gripen har enligt sitt stiftelseförordnande två ändamål. I korthet innebär de att man med medel från sin förmögenhetsavkastning dels ska främja sparsamhet och dels dela ut anslag i syfte att främst främja infrastruktur, forskning, utbildning, idrott och kultur företrädesvis inom Sparbanken Gripens tidigare verksamhetsområde.
Styrelsens uppgift är att säkerställa att den förmögenhet som kunderna i Sparbanken Gripen/Öresund och deras föregångare byggt upp under generationer, stannar kvar i regionen och förvaltas på bästa sätt och att del av avkastningen går tillbaks till bygden