Sjödin målskytt - JVM-brons till Juniorkronorna
Publicerad: 2022-08-21
Fem Rögle-spelare hjälpte Sverige till JVM-brons i Kanada. Linus Sjödin sköt ett av målen i Juniorkronornas 3-1-seger mot Tjeckien under natten mot söndagen. – Fick ett bra läge och då var det bara att smälla dit den, säger Sjödin.

När bronsmatchen mellan Sverige och Tjeckien stod och vägde i slutet av den tredje perioden klev Sjödin fram. Rögle-forwarden tog fart på högerkanten, åkte in i William Wallinders precisa chip och satte pucken hårt i målvaktens högra hörn. Målet betydde 3-1 till Sverige, en ledning som Juniorkronorna inte släppte.

– Wallinder får pucken i egen zon och trampar upp. Jag känner att jag kan åka förbi deras back och Walle lägger en perfekt chip till mig. Jag fick ett bra läge och då var det bara att smälla dit den. Det var riktigt skönt, beskriver Sjödin.

För Sjödin, Wallinder, Calle Clang, Theodor Niederbach och Daniel Ljungman kunde inte säsongen fått en bättre start.

– Det känns fantastiskt bra. Det var medalj vi siktade på. Nu blev det inte guld, men vi får nöja oss med ett brons nu, säger Wallinder.

– Vi siktade på guldet, men tyvärr räckte det inte hela vägen. Men jag tar hellre en bronspeng än en fjärdeplats såklart, säger Sjödin.

Både Sjödin och Wallinder gjorde sina första JVM-turneringar. Sjödins mål blev hans enda poäng i turneringen. För Wallinder blev det totalt tre passningspoäng, men också mycket speltid i både fem-mot-fem och i numerärt underläge. Backen snittade 16.03 minuter per match

– Jag ger mig själv absolut godkänt. Jag är nöjd med mitt defensiva spel, kanske skulle haft lite mer offensiv, men totalt sett är jag nöjd, säger Wallinder.

Wallinder har inte varit i Ängelholm sedan mitten på juli. Först var han med på Detorit Red Wings utvecklingsläger eftersom han är draftad av klubben, sedan stannade han kvar i USA och tränade på egen hand innan JVM-laget samlades i Edmonton i början på augusti. Att få inleda säsongen 2022-23 med en bronsmedalj i JVM ger en boost inför fortsättningen.

– Det stärker sjävförtroendet inför säsongen och ger en bra känsla när vi nu ska komma hem till Rögle. Det är absolut bra att få avsluta med en vinst här borta.

Det svenska Rögle-gänget samlar nu ihop sig för att resa hem till Sverige och Ängelholm under söndagen. Då inleds nästa del av säsongen och förberedelserna inför Rögles CHL-premiär den 1 och 3 september borta mot polska Katowice och ungerska Fehevar. Att fem Rögle-spelare varit iväg och nu vunnit brons tror Sjödin kan ha en positiv inverkan inför omstarten i Ängelholm.

– Vi kommer ihop lite mer vi fem som får vinna det här tillsammans med resten av det här gänget. Jag tror bara att det är bra och nyttigt inför den här säsongen, säger Sjödin.

Notera att … i den svenska truppen verkade också Rögles assisterande sportchef Hampus Sjöstrom som Team Manager och Rögles media- och kommunikationschef Peter Ekholm som Media Manager.

Peter Ekholm