Första A-kontraktet för Samuel och Erik förlänger
Publicerad: 2019-12-20
Nyhet
Rögle BK kan idag presentera fler nyheter i A-lagstruppen. Lovande backen Samuel Johannesson, 18, har skrivit sitt första A-lagskontrakt som är 2,5 år långt och nyttige forwarden Erik Andersson har förlängt med ett år, till 2020-21.

– Det är två viktiga pusselbitar som vi är glada över att ha kvar hos oss framöver också, säger Rögles sportchef Chris Abbott.

Samuel Johannesson har ett par minuter kvar i istid i SHL för att nå 100 minuter vilket automatiskt innebär ett rookiekontrakt. Men Rögles sportsliga ledning väntar inte utan har skrivit ett längre kontrakt med den lovande försvararen redan innan julhelgen.
– Det känns väldigt bra, det här har varit min dröm att få skriva A-lagskontrakt med Rögle. Nu vill jag etablera mig mer på allvar och hjälpa laget att vinna. Det är upp till mig själv nu, säger en glad Samuel efter att ha skrivit på kontraktet. Samuel Johannesson kom från Halmstad till Rögles U16 2015 och är nu inne på sin femte säsong i föreningen. Den högerfattade försvararen är en spelskicklig och modern back. Han debuterade i Rögles A-lag redan förra säsongen och har under hösten mestadels varit med A-laget, både vad gäller träning och match. Under de senaste matcherna har Samuel fått en allt större roll och har på de fyra senaste matcherna snittat mer än 15 minuter i istid per SHL-match.
– Samuel har en mycket hög potential och går en spännande framtid till mötes där jag tror att SHL inte är hans slutdestination, säger Chris Abbott.

25-årige Erik Andersson är inne på sin andra säsong i Rögle sen han kom från HV71. En nyttig och laglojal anfallare som kan spela på alla tre offensiva positioner. Han har den här säsongen tagit ett rejält kliv i sitt eget spel och fått en betydligt större roll i laget än fjol.
– Jag är jätteglad över att få stanna i Rögle. Vi har något riktigt intressant på gång här och jag vill vara med på den här resan. Jag känner att jag fått mer ansvar och förtroende och det är kul, säger Erik.
Chris Abbott:
– Erik har jobbat hårt med sig själv och lyft sitt spel till en ny nivå. En lojal spelare som alltid gör de små sakerna rätt men sällan får de stora rubrikerna men har för oss visat sig vara mycket värdefull, säger sportchefen.

I fredagens avsnitt av Grönt & vitt träffar ni både Samuel och Erik samt sportchef Chris Abbott.

Fakta:
Erik Andersson
Född: 4 juli 1994 i Nittorp
Längd/vikt: 183 cm/92 kg
Position: Forward
Skjuter: Vänster
Moderklubb: Nittorp, kom till Rögle från HV71 inför 2018/19 Statistik i Rögle: 74 matcher, 3+6=9 poäng.
Aktuell: Har förlängt med ett år, till 2020-21.

Samuel Johannesson
Född: 27 december 2000 i Halmstad
Längd/vikt: 180 cm/80 kg
Position: Back
Skjuter: Höger
Moderklubb: Halmstad Hammers, kom till Rögle 2015.
Statistik i Rögles A-lag: Debut i A-laget i fjol. I år 17 matcher, 1 assist.
Aktuell: Har skrivit sitt första A-lagskontrakt, till och med 2021-22.