Höglander nöjd målskytt inför JVM
Publicerad: 2018-12-08
Efter match
Under veckan blev han utagen i den preliminära truppen till junior-VM i Kanada. Detta firade Rögles forward Nils Höglander genom att sätta ett snyggt mål mot Skellefteå när Rögle åter igen blev ett vinnande lag.

En stark försäsong, följt av en lite svajigare säsongsinledning men på senare tid har Rögles unge (ännu inte 18 år fyllda) Nils Höglander tagit för sig mer och mer i Rögle.
Detta har gjort honom till en av de mest tongivande spelarna de senaste matcherna och i onsdags kom också en liten bonus. Då tog förbundskapten Tomas Montén ut honom (samt även Lucas Elvenes) i småkronornas trupp till JVM i Kanada under jul- och nyår.
Truppen är preliminär men han hoppas så klart på att få komma med i den slutgiltiga truppen.
– Även om jag kanske inte hade räknat med det här så hade det ju varit tråkigt att bli bortgallrad i sista stund. Jag vet att två forwards ska bort plus att det kan tillkomma spelare från andra ligor i sista stund, säger Höglander och fortsätter:
– Jag ska så klart göra allt jag kan för att komma med men framförallt så ska det bli riktigt kul och ett stort äventyr.

Segern över Skellefteå var efterlängtad efter att laget har haft, trots bra spel, lite klen poängutdelning de senaste matcherna.
Dessutom bidrog Höglander starkt till segern med bra spel, pigga ben och ett vackert mål i första perioden som betydde 1-0.
– Kul att möta Skellefteå och jag tyckte att det var en jämn och fartfylld match, tycker han och berättar angående sitt mål:
– Jag kom ganska långt ute på högerkanten men såg att det fanns en lucka i bortre krysset. Det fanns inte så mycket tid att tänka utan jag bara försökte att trycka dit den där uppe. Riktig skönt att se pucken gå in, ler han efter matchen.

Hur länge Rögle får klara sig utan honom och Lucas Elvenes återstår att se. Klubben önskar ett stort lycka till på andra sidan Atlanten.

Patric Andersson