NHL-meriterad center klar för Rögle
Publicerad: 2016-05-04

En rutinerad tvåvägscenter som precis gjort sin bästa proffssäsong – där har ni Rögle BK:s första nyförvärv till säsongen 2016/17. 30-årige amerikanen Bryan Lerg från NHL-organisationen San José Sharks har skrivit på ett tvåårskontrakt med Rögle.

- Bryan Lerg är en karaktärsspelare som vi försökt få till Rögle tidigare. Jag är glad att vi kommit överens nu om att han ska spela för oss, säger Rögles sportchef Anders ”Masken” Carlsson.

Det är snart två månader sedan som nykomlingen Rögle avslutade första SHL-säsongen på ett imponerande sätt. Det unga laget utvecklades konstant och avslutade med imponerande tre raka segrar och en slutlig elfte plats, precis utanför slutspelet, i tabellen.

Sportchef Anders ”Masken” Carlsson har jobbat med lagbygget för nästa säsong och inledde med att säkra upp det befintliga laget genom att förlänga med nyckelspelare.

- Vi vill bygga vidare på det lag som spelade i vintras och gjorde det bra. Vi har en stor stark stomme kvar vilket känns bra, säger ”Masken”.

Samtidigt har arbetet med att jaga nyförvärv pågått i kulisserna.

I dag onsdag kan vi presentera det första nyförvärvet. 30-årige amerikanske anfallaren Bryan Lerg med åtta raka proffssäsonger i NHL och AHL har skrivit på ett tvåårskontrakt med Rögle BK.

- Bryan Lerg är en spelare med bra driv och skridskoåkning. Han har stått på gränsen till NHL i flera år. Han har gjort bra med poäng och kommer att tillföra viktig rutin till vårt unga lag, säger ”Masken”.

Rögles sportchef har sett nyförvärvet vid flera tillfällen genom åren.

- Han tillhörde Colorado i några år och jag har sett honom både på camper och i matcher. Det är en bra karaktär som alltid kör, säger ”Masken” vidare.

Bryan hade framgångsrik karriär i college för Michigan State University där han bland annat var kapten och blev amerikansk collegemästare säsongen 06/07. Efter rookieåret var han en stadig poängproducent och snittade nästan en poäng/match på 128 matcher.

Bryan draftades aldrig men blev ändå proffs.

De åtta senaste säsongerna har den nye Rögleanfallaren spelat proffshockey i främst AHL.

De tre senaste säsongerna har Bryan varit kapten i Lake Erie Monsters och Worchester Sharks/San Jose Barracuda och har de två senaste åren även fått känna på spel i NHL med San Jose Sharks.

Senaste säsongen var hans bästa vad gäller poängproduktion i AHL. På 64 matcher svarade Bryan för 51 poäng varav 21 mål på 64 matcher, alltså 0.8 poäng/match.

Bryan Lerg är tänkt att användas som center men kan även spela på kanten. Kontraktet är på två år.

- Det känns jättebra med att ha landat Bryan, avslutar ”Masken”.