Nils redo för helgens NHL-draft
Publicerad: 2019-06-20
A-lag
På fredag inleds årets NHL-draft. På plats i Rogers Palace i Vancouver är Rögletalangen Nils Höglander – den 18-årige anfallaren har bevakats noga i vinter av NHL-klubbarnas scouter och kan väljas redan i första rundan.

– Jag har inga förväntningar alls inför draften. Det får bli vad det blir, det ska bli kul att vara på plats och uppleva det live, säger Nils som har med sig flickvännen Nelly Hallberg, mamma och pappa, Maria och Anders, samt agenten.

Nils svarade för en stark debutsäsong i SHL-rinkarna. 14 poäng (7 mål och 7 assist) där hans Zorro-mål mot Färjestad även blev utsedd till Årets mål i ligan. Dessutom svarade han för sju poäng på åtta landskamper med J20-landslaget.
– Jag är ganska nöjd med säsongen i stort. Jag ser fram emot nästa säsong, vi tränar på riktigt bra och är en bra grupp där de nya spelarna kommit in bra. Jag känner mig stark, Erik (Olsson, fystränaren) har gjort bra program, säger Nils.

Vid varje match i vinter har ett antal NHL-scouter följt Nils, han har intervjuats av så gott som samtliga klubbar inför draften och Nils var en av drygt 100 spelare som bjöds in till NHL Combine i Buffalo i början av juni där de unga talangerna genomförde en rad tester och träffade representanter från NHL-organisationerna en sista gång innan draften. – Jag pratade med nästan alla klubbarna där. Nu kan jag inte påverka mer, det ska bli spännande att se vad som händer i helgen, säger Nils.
Draften inleds på fredagen med första rundan (31 val). Därefter fortsätter det på lördagen med rundorna 2-7. Totalt kommer 217 spelare att draftas.
Efter drafthelgen stannar Nils i Nordamerika för att vara med på en utvecklingscamp med den klubb som väljer honom.
– Sen blir det hem och träna vidare på egen hand i sommar, jag ska köra med pappa, säger Nils och skrattar.

Senare i sommar kan det bli en tredje resa över Atlanten till Nordamerika för Nils inom loppet av ett par månader. Tidigare i veckan blev Nils även uttagen i säsongens första J20-landslagstrupp som åker till Plymouth, USA, för landskamper mot USA, Finland och Kanada under tiden 27 juli-3 augusti.
– Det är alltid kul att bli uttagen i landslaget. Ett av mina mål i vinter är att spela JVM, säger Nils.