Kasper passerar 100 SHL-minuter – belönas med tvåårskontrakt
Publicerad: 2021-09-16
Marco Kasper har skrivit ett tvåårskontrakt med Rögle. Det blev klart efter att han under torsdagen passerat 100 minuter i SHL.

I torsdagens 5-1-seger borta mot Leksand passerade Marco Kasper gränsen 100 minuter i SHL. Det betyder i sin tur att den 17-årige forwarden automatiskt får ett rookie-kontrakt med Rögle. Marco Kasper stannar därmed i klubben över säsongen 2022-23.

– Det känns riktigt kul att få chansen i Rögle och att få spela. Det är väldigt roligt att få gå ut och få chansen att göra mitt bästa. Att skriva kontrakt var kanske inte vad jag trodde när jag kom hit förra hösten. Jag försöker bara utveckla mig så mycket jag kan. Man kan verkligen utvecklas här. Jag försöker bara att bli bättre varje dag, säger Kasper.

Marco Kasper kommer ursprungligen från Österrikiska Innsbruck. Han kom till Rögle och Ängelholm under förra hösten och den 21 januari 2021 gjorde han SHL-debut mot Djurgården. Totalt fick Kasper speltid i tio grundseriematcher och sex slutspelsmatcher under förra säsongen.

– Vilken imponerande ung man det här är. Han har verkligen förtjänat allt sedan han kom till oss. Han fortsätter bara att utvecklas. Jag är jätteglad för hans skull, att han får göra sitt försat mål samma kväll som han får sitt första SHL-kontrakt, säger Rögles sportchef Chris Abbott.

Under hösten har Marco Kasper tagit ytterligare kliv i sin utveckling. I de fyra CHL-matcherna mot Zug och München stod Kasper för fyra poäng. Med två mål hjälpte han Rögle till seger hemma mot München (4-3) den 28 augusti.

Mot Leksand kom dessutom hans första mål i SHL. Tidigt i den andra perioden fick han pucken i offensiv zon och stänkte in en slagskott fram till 1-0.

– Det var såklart riktigt kul att göra mitt första SHL-mål. Jag har kollat mycket på SHL när jag var liten tillsammans med min pappa. Att få sätta första målet här mot Leksand var riktigt roligt, säger Kasper.

Fakta:

Marco Kasper